Welke zonden kun je met je neus begaan?

Tijden mijn opleiding was het Heilig Oliesel onderwerp van de les en werd verteld wat de rituelen hiervan zijn.
"Volgens het Oude Rituale Romanum moesten vooral de vijf zintuigen gezalfd worden; ogen, oren, neus, mond, en handen, maar ook de voeten. Alle lichaamsdelen die werktuigen van de zonde zijn geweest, worden opnieuw aan God toegewijd."
Een kritische leerling vroeg welke zonden er dan met je neus gepleegd konden worden. De leraar - die wij niet anders kenden dan als zeer vriendelijk en altijd graag bereid tot een discussie, werd zelfs bijna boos om die vraag en wilde geen antwoord geven.
Dit alles dateert nog uit het pre-internet tijdperk, dus we konden het antwoord ook niet elders vinden.
Onbeantwoorde vragen duiken soms weer op in je herinnering, maar nog steeds zou ik het antwoord niet weten. Evenmin waarom we toen blijkbaar tegen een taboe aanliepen.
Vandaar bovenstaande vraag?
http://www.katholiek.nl/chap/Sacramenten/Ziekenzalving/Ziekenzalving.htm

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Er staat mij iets bij uit de bijbel van Jakob en Ezau en linzensoep. Ezau komt terug van de jacht, ruikt die heerlijke soep die Jakob heeft gemaakt en Jakob geeft hem daarvan te eten in ruil voor het eerstgeborenenrecht van Ezau.
Degenen onder de GV'ers die meer bijbelvast zijn kunnen dit vast beter uitleggen.
Maar dat is misschien een misstap voortgekomen uit het ruiken van iets heerlijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Uhm...ik heb eens gehoord dat wrijven van de neus over een 'bepaald mannelijk lichaamsdeel' erg lekker voor de man kan zijn... dit doen is natuurlijk niet zo heilig en dus een zonde..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zonde nou!
Je bracht de leraer in verlegenheid, hij voelde zich bij de neus genomen en betrapt... Zijn neus zou zeker gezalfd moeten worden als hij zijn laatste adem uitgeblazen heeft... Je moet namelijk nooit je neus in andermans zaken steken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk gevonden XiniX. +1
Neus en tong zitten op de goede afstand om een vrouw bepaalde geluiden te ontlokken, za'k maar zegge...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ruiken
lekkere luchtjes en je daar door laten verleiden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt in je neus peuteren. Of de zonde dan met je vingers begaan wordt of met je neus, is een andere GV vraag.
14 jaar geleden
Het spreekwoord zegt:"wie zijn neus schendt,schendt zijn aangezicht". Dus dan zullen de andere gezalfde onderdelen van het aangezicht ook geschonden zijn en hou je alleen de handjes over! Misschien bedoelde die leraar(een priester?)
wel dat je je neus niet in andermans/vrouws lichaamsopeningen mocht steken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drugs snuiven?