Hoe weet men hoeveel rooms-katholieken er zijn? Telt men simpelweg de gedoopten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

De kerk meldt aan het SILA, de stichting interkerkelijke ledenadministratie wanneer een kind gedoopt wordt of een persoon lid wordt van de kerk.

De SILA houdt dit bij.

Toegevoegd na 7 uur:
De cijfers komen uiteindelijk vanuit de verschillende kerken, natuurlijk zijn er mensen ingeschreven bij de kerk die niet geloven, en andersom! De cijfers gaan dus puur uit van het aantal mensen dat in is geschreven en uit is geschreven. Ik vind ze dus onbetrouwbaar, ze laten nl. niet zien hoeveel mensen er daadwerkelijk geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er word gekeken naar hoeveel mensen zijn ingeschreven bij de rooms-katholieke kerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedoopt of uitgeschreven zijn lijkt me als criterium niet helemaal juist. De definitie van tot een godsdienst behoren is voor meerdere uitleg vatbaar. Ook van belang is bij een steekproef of volkstelling hoeveel procent van de mensen zeggen dat ze vinden dat ze tot die godsdienst behoren. Dus een kwestie van subjectieve beleving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af of alle bekende cijfers van de kerken komen, want dat lijkt me geen onafhankelijke bron van informatie.
Die telt men via de SILAstip. Dit is een discreet tekentje in de database van het gemeentebestuur. Hiermee wordt aangegeven dat je behoort tot één van de zes grote christelijke families. Je raakt bijzonder vlug aan zo een stip (één van je ouders gedoopt is al voldoende). De zes aangesloten kerken vechten dan onder elkaar uit tot welke kerk je behoort. Betrouwbare statistieken levert dit evenwel niet op, er zijn vb veel meer ongelovigen dan in de officiële statistiek. Ik denk dat veel atheïsten zouden schrikken als ze merken dat de bevolkingsdienst op hun gemeente hen als christelijk opgenomen heeft !!!