Hoe reist een moderne pelgrim?

Vroeger ging men op pelgrimstocht te voet of te paard. Maar ik denk dat het in deze tijd niet praktisch is. Maar hoe kan je dan reizen als moderne pelgrim? Want met het vliegtuig ergens heen gaan, is niet echt geschikt.

Toegevoegd na 23 minuten:
Op pelgrimstocht in het algemeen. Niet persé naar santiago de compostella, maar ook bijvoorbeeld naar Rome & Jeruzalem.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet echt een 'spirituele' tocht. Een pelgrimstocht gaat vooral om de reis erheen, en het tot jezelf komen. Dat doe je niet in een vliegtuig.

Antwoorden (8)

Ik ken diverse mensen die per fiets naar Santiago de Compostelle gegaan zijn

Toegevoegd na 28 seconden:
Compostella

Toegevoegd na 28 minuten:
Een bevriend echtpaar is ook naar Rome op de fiets gegaan; v.w.b. bv Jerusalem ken ik geen voorbeelden.
(voor zowel Santiago de C. als Rome zijn de mensen die ik ken vanuit Nederland vertrokken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een inwoner uit het dorp waar ik woon heeft anderhalf jaar geleden de toch nog per voet afgelegd.
Het wordt dus nog wel gedaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik meen trouwens ooit ergens gelezen te hebben dat de tocht ook als 1 of 2 daagse voettocht wordt aangeboden vanuit Spanje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar Santiago de Compastela gaat een pelgrim ook heden ten dage nog altijd te voet. Vroeger ging men puur om religieuze redenen, tegenwoordig kan het ook zijn om spiritueel inzicht te verkrijgen: het gaat niet om het einddoel, maar om de weg er naartoe.
Mensen die de Jacobsroute in etappes lopen laten zich meestal per trein naar het startpunt vervoeren. Maar ik ken ook iemand die de route per fiets heeft afgelegd.
Amadea
13 jaar geleden
Naar mijn mening is een pelgrimstocht (bedevaart) een reis naar een (heilige) plaats om rust, inzicht of bewustwording te krijgen (al dan niet in/van zichzelf).
Je neemt een reisdoel om niet alleen symbolisch (spiritueel), maar ook daadwerkelijk "op reis" te gaan. Wanneer je reisdoel een klooster in een ver land is en je wilt daar bv. in afzondering mediteren, kun je best met het vliegtuig gaan en dan daar je (spirituele) tocht voortzetten.
Maar naar het schijnt komt de mens niet door luxe tot hogere inzichten, maar eerder door soberheid.
Vandaar dat pelgrimstochten niet vaak per vliegtuig, maar eerder per benenwagen worden gedaan...
Santiago de Compostela, Rome, Jeruzalem en Lourdes zijn bekende bedevaartplaatsen, gerelateerd aan het (katholieke) geloof. Mekka is een bedevaartplaats die voortkomt uit de Islam.
Maar ook een willekeurig dorp in Nederland kan voor iemand een bedevaartplaats zijn.
Je kunt naar elke plaats een pelgrimstocht houden, het ligt er meer aan, met welke intentie je de tocht doet, waardoor het een pelgrimstocht wordt en niet zozeer hoe of waarnaar toe je gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pelgrimstocht is niet zozeer hoe men reist wel waar men naar toe gaat, vaak gaat men naar oorden om rust/bezinning/inzicht te krijgen op veel hectische aardse gebeurtenissen.

Buiten dat om religie brengt mensen ook naar oorden(te voet) naar heilige plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pelgrims die elk jaar naar Mekka en Medina reizen, gaan (bijna allemaal) toch echt met het vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je pelgrimeert, als de groep waarmee je samen reist in de loop van de reis tot elkaar komt en je niet langer alleen bent. Vroeger was het denkbaar, dat in een parochie of kerkgemeenschap mensen voor elkaar klaar stonden. Tegenwoordig zit dat er niet meer in. Na afloop van de dienst stormt bijna iedereen naar buiten en weer naar huis. Tijdens de pelgrimstocht leer je weer, dat wij mensen er voor elkaar dienen te zijn. Hoe je reist, is in mijn voorbeeld per bus; alleen als iedereen mee doet, krijg je een tevreden gevoel en komt je christelijk gevoel weer naar boven. Je kunt natuurlijk ook te voet gaan of per fiets, maar wel allemaal met dezelfde intentie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord modern zegt het al: auto, vliegtuig en cruiseschip.
Mijn schoonmoeder van 93 gaat in april met het vliegtuig (en rollator) naar de Lourdes. Misschien blijft de rollator daar wel achter!