Kan een katholieke man dooppeter worden van een orthodoxse baby ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
2.7K
Amadea
10 jaar geleden
Het gebruik van een dooppeter en -meter is specifiek katholiek. Het lijkt mij niet mogelijk dat orthodoxe ouders peters en meters vragen voor hun kind.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Babies zijn niet orthodox, babies zijn niks. Zij worden orthodox gemaakt door hun ouders.

Antwoorden (2)

Een dooppeter is een getuige, die naderhand kan verklaren dat het kind gedoopt is. Het geloof van die getuige is niet interessant.
Tenzij men er natuurlijk van uitgaat dat katholiekn als getuigen onbetrouwbaar zijn.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit antwoord is onjuist.
In de Rooms Katholieke Kerk is het peter- en meterschap (peetouderschap) aan voorwaarden verbonden Het kerkelijk wetboek van de R.K. Kerk omschrijft het nauwkeurig. Behalve hun functie als getuigen, wordt hun ook gevraagd "een bijzondere zorg en aandacht" te besteden aan de christelijke opvoeding van het kind, in het bijzonder wanneer het kind zijn beide ouders zou verliezen.
Een persoon die tot een niet-katholieke kerkelijke gemeenschap behoort, mag niet toegelaten worden tenzij samen met een katholieke peetouder, en slechts als getuige van het doopsel.
Reddie
10 jaar geleden
@JoanDArc , je hebt helemaal gelijk. (De plus is dus onterecht.)
Maar mijn doop is ook al zo lang geleden ;-)
Het hangt ook een beetje af van het land waar het kind geboren wordt. Meestal is de getuige van het huwelijk automatisch de peetvader.
De rituelen en hoe streng de rituelen worden toegepast bij het orthodoxe geloof verschillen van land tot land.
Een katholieke peetvader is mogelijk, deze zal weinig moeite hebben met de rituelen, aangezien het orthodoxe geloof veel overeenkomsten kent met het Rooms-katholieke geloof.

Toegevoegd na 1 uur:
De Russisch orthodoxen hebben ook hun eigen regels.
Wanneer je je kind orthodox laat dopen moet je zorgen voor een peetvader en/of peetmoeder. Meestal zijn dit vrienden of naaste familieleden. Deze moeten zelf ook dooplid zijn van de kerk, voor de ouders zelf is dit niet verplicht. In de ogen van de Russsich orthodoxe kerk zijn de peetouders belangrijker voor de (religieuze) opvoeding van het kind dan de eigen ouders. In geval van overlijden van de biologische ouders zijn het de peetouders die de ouderlijke macht automatisch overnemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Plus.