Waarom volgen gelovige mensen Paulus in de kerk en niet Jezus?

Terwijl Jezus zegt een is u Heer, het woord in het evangelie te lezen, hij die uit de dood is opgestaan

Paulus niet ons voorbeeld, een onvolmaakt persoon, die wetjes heeft ingesteld de vrouwe onderdrukt, tot nu toe. De kerken liegen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Jezus heeft toch niets achtergelaten in schrift, dat waren toch 3 of 5 apostelen die wat in geschrift nagelaten hebben...
Het is niet wat Jezus zei, maar wat anderen opgeschreven hebben wat Jezus zei, dat is wel heel wat anders hoor...

Zeggen van jezelf of van een ander... Scheelt werelden...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Jezus is voor gewone mensen te hoog gegrepen en daarom houdt men zich liever aan teksten die later wat naar de praktijk (of de door kerkvaders gewenste praktijk) zijn toegeschreven.
Misschien zou het een goed idee zijn om b.v. 'de gebroeders Karamazov' van Dostojevski te lezen en vooral het hoofdstuk waarin Jezus terugkomt op Aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het hierbij eens met Xinix. Uiteindelijk waren het de evangelisten en de kerkvaders (bijvoorbeeld Paulus) die het leven van Jezus uitlegden en beschreven, ook in de bijbel. Dat zij allemaal vanuit hun eigen inzicht dingen omschreven maakt dat het interessant is om te bestuderen. (bijvoorbeeld, Lucas was arts en beschreef vooral kale feiten, het evangelie van Johannes zit op het randje van de gnostiek) Ondertussen zijn ze het allemaal eens over de belangrijke dingen.

Waarom Paulus zo veel gevolgd wordt in de kerk is, omdat er veel over hem geschreven is in het bijbelboek Handelingen, en omdat er erg veel brieven aan hem zijn toegeschreven die in de bijbel staan.

Toegevoegd op 03-06-2009 08:59:03
Uiteindelijk wordt natuurlijk Jezus gevolgd, of in ieder geval, dat is de bedoeling. Maar dat moeten we doen door middel van wat anderen over Hem geschreven hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt een hoop te onderzoeken, maar ik denk dat je op 'de goede weg' bent. Begin met vaststellingen: allereerst: Paulus heeft naar wij weten nooit Jezus zelf ontmoet, Paulus was een Romein en Paulus (Saulus) vervolgde eerst zeer actief de eerste christenen als de joodse sekte die het was in Jeruzalem onder leiding van een broer van Jezus, totdat hij zich bekeerde op weg naar Damascus. Er is zoveel over te zeggen. joh.
Bespiegel en onderzoek de relaties tussen Johannes de Doper, Jezus de Nazorener en Paulus (Saulus). Kijk: wat ook vaststaat is dat Paulus DE grote initiator was van "de christelijke boodschap voor de hele wereld". Alleen: wat dreef hem daartoe? En daarbij ook nog: Paulus was een vrouwen-hater. De theorie gaat op dat hij A. in Romeinse dienst was en B. dat hij homo was. Wie zal het zeggen.
Een feit is dat hij de werkelijke "kerkenbouwer" is geweest. En daarbij: het christendom werd op gegeven moment aangenomen als staatkundige, Romeinse Godsdienst voor 'de hele (toenmalige) wereld'. Dankzij Paulus (Saulus van Tarsis). Dat Jezus niet wordt gevolgd in "de kerk" is overigens een beetje onzin. Wat klopt is dat Paulus zichzelf promoveerde tot de 'stichter van de Romeins-christelijke kerk'. Ten koste van / ten bate van?
Wie zal het zeggen en wie zal het ooit weten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh het is zo ingewikkeld...

...ik ben de weg de waarheid en het leven