Waarom nemen Jehovah’s Getuigen het getal 144.000 in het boek Openbaring letterlijk en niet symbolisch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
5K

Antwoorden (7)

Ze hebben zich nooit willen verdiepen in de symbolieken van getallen in de Bijbel. De mensen die de verhalen opschreven stamden uit een andere tijd en hadden een ander referentiekader.
144000 zou bv kunnen betekenen: oneindig veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat Jehova Getuigen fundamentalistisch zijn en de Bijbel heel letterlijk nemen, naast zijn symbolische betekenis.

Fundamentalisten zijn mensen die geloven dat waarheid en werkelijkheid eenduidig te kennen zijn en eenduidig in woorden te vervatten. Werkelijkheid of een deel ervan is op ontelbare manieren te beschrijven, allemaal waarachtig.

Taal is altijd overdrachtelijk en figuurlijk, nooit 1 op 1 eenduidig letterlijk, zelfs niet in de wiskunde zijn de formules slechts afbeeldingen en benaderingen van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de kontekst op beide plaatsen (in Opb. 7 en 14) waar het aantal 'uitverkorenen' wordt vermeld, blijkt dat het om onzichtbare maar historisch verifieerbare realiteiten gaat, waarover door Gods engel aan Johannes uitleg wordt gegeven.
Mensen zonder geestelijk inzicht begrijpen dit niet (Jes.6:8-10), en komen dus ook niet in aanmerking om tot begrip van Jehovah's voornemens en berouw te komen (Jes.6:11-13). Zij weigeren met volharding om te luisteren naar Jezus' woord over zijn wederkomst en aanstelling als heerser over de aarde, en verkiezen aanbidding te schenken aan het hedendaagse politieke systeem, dat de wereldbevolking gijzelt, en op een weg voert naar harmageddon.
Toch wordt het 'Koninkrijksgetuigenis', ttz getuigenis over het feit dat het beloofde koninkrijk van God inderdaad regeert in het onzichtbare, sinds 1914 wereldwijd gegeven (Mt24:14).

Let op de beschrijving van de 'Grote schare' welke zich bij deze 'natie' aansluit: individuen uit alle natiën en volken en talen komen en sluiten zich aan bij 'het Israël Gods, en koesteren de hoop/verwachting de 'grote verdrukking' te overleven en voor eeuwig op een gereinigde aarde te leven onder een door Jehovah uitgekozen regering (Opb7:14, Matt.24:21). Hun aantal is niet vast te stellen; het aantal van degenen die (Ps15) 'de berg Gods bestijgen', ttz. 'deelhebbers aan' het nieuwe verbond', door heilige geest verwekt en gezalfd, en die van volharding blijk geven en de vrucht des geloofs voortbrengen (2 Petr.1:5-8) is niet door mensen, maar door God zelf vastgesteld, en hun bijeenvergadering als 'overblijfsel' in de eindtijd (Matt.25:31ev.)vindt plaats onder toezicht van Gods engelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het ook letterlijk nemen,maar de jehovah's nemen de stammen niet letterlijk,waar ze uit komen de 144.000.
12.000 uit de stam van juda bv opb7?.Omdat ze zichzelf willen aanrekenen tot die 144.000,terwijl het duidelijk is dat ze alleen uit de stammen van israél voort komen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stam ruben mag volgens mij niet meer als stam genoemd worden,voor de rest klopt het wel..
De jehova's getuigen geloven dat alleen de 144.000 in de hemel komen. En de rest op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde verblijven. Maar als je in hoofdstuk 7 verder leest achter de stammen dan zie je dat er een grote scharen voor de troon voor God staat,ik denk dat dat de heidenen zijn,maar wat doen de heidenen voor de troon van God in de hemel als ze daar niet komen, je ziet gewoon dat die grote scharen ook in de hemel is,voor de troon van God Opb 7vers9...Ook alleen volgens de johova's getuigen mogen de 144.000 aan het avondmaal.
Maar paulus legt in 1korinthe 11vers17 uit hoe het avondmaal gevierd moet worden...Nou en korinthe was niet echt een voorbeeld gemeente en die gingen ook aan het avondmaal...En die kwamen ook niet uit de twaalf stammen van israél...
Openbaring 7: 4-11 spreekt eerst over (volgens verschillende vertalingen) een aantal die -- het zegel droegen, ofwel die verzegeld waren, het aantal getekenden of een aantal dat vast staat. -- 144.000
Hun aantal is vastgesteld niet één méér of minder.

In tegenstelling lezen we verder in vers 9 over een grote menigte die niemand tellen kon.
Hier wordt geen vast aantal genoemd. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is in werkelijkheid wat ingewikkelder, maar hier een korte versie.
Jehova getuigen nemen alles in de Bijbel letterlijk. Dat komt doordat ze zijn ontstaan in een periode dat in Amerika de (toepassing van de) natuurwetenschappen grote sprongen maakte: spoorwegen, stoommachines, telegrafie, fotografie, elektriciteit e.d.
Het rationele, exacte, wereldbeeld had een grote aantrekkingskracht op mensen.
De godsdienstbeleving van Jehova getuigen was een soort reactie daarop. Een geloof met een zeer rationeel karakter (mystiek zul je bij de JG niet vinden). De JG behandelen de voorschriften in de Bijbel als een soort "goddelijke natuurwetten" en teksten als "wetenschappelijke" formules waarmee je zelfs kunt rekenen.

Toegevoegd na 9 minuten:
in plaats van "rationeel" mag je ook "pseudo-rationeel" lezen.
Het gaat mijn wat dat betreft niet om de inhoud maar om omgang met de teksten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over deze 144.000 personen zegt Openbaring 7:4 dat ze zijn "verzegeld uit elke stam van de zonen van Israël", 12.000 uit elk van de 12 stammen.
Deze "zonen van Israël" worden in de Wachttoren publicaties niet in letterlijk, maar in figuurlijk opzicht bezien als deel van het "Geestelijke Israël".

De 12 "stammen" worden eveneens bezien als figuurlijke stammen.
De logica gebied dan ook dat het aantal van 12.000 uit elk van die "figuurlijke" stammen niet letterlijk is, maar figuurlijk. Het wordt nu eenmaal moeilijk om 12.000 letterlijke personen te verzegelen uit een "figuurlijke" stam.

Als deze 12.000 verzegelden figuurlijk bedoeld zijn, hoe kan dan de optelling van al die figuurlijke aantallen (12x12.000) uitkomen op een letterlijk aantal van 144.000 ?
Ligt het niet voor de hand dat de uitkomst (144.000) ook figuurlijk is?

Het Wachttorengenootschap volgt echter een vreemde redenering.
Het stelt dat, aangezien de "grote schare" beschreven wordt als een groep die "niemand tellen kon" en daarom een ongedefinieerd groot aantal kan zijn, de 144.000 daarentegen een letterlijk en absoluut aantal moet zijn, eenvoudig omdat hier een exact aantal wordt gegeven.

Echter, in haar uitleg over de 24 oudere personen (Openb.5:8) stelt ze dat dit aantal niet letterlijk is, maar figuurlijk het totale aantal personen [de 144.000] vertegenwoordigd die met Christus in de hemel zullen regeren, ondanks het feit dat ook hier een exact aantal wordt genoemd.

In Openbaring worden vele exacte aantallen genoemd, zoals:
- 7 geesten (1:4),
- 7 sterren (1:16),
- 10 dagen (2:10),
- 24 tronen, 24 oudere mannen, en 7 lampen (4:4,5),
- 4 levende schepselen (4:6,7),
- 7 hoorns en 7 ogen (5:6),
- het vierde deel van de aarde (6:8),
- 4 engelen, 4 winden, 4 hoeken van de aarde (7:1),
- een derde deel van de bomen, een derde deel van de zee, een derde deel van
de schepselen in de zee, en een derde deel van de boten, (8:7-12).

Al deze aantallen worden door het Wachttorengenootschap gezien als figuurlijk en symbolisch, ondanks het feit dat hier exacte aantallen worden genoemd.

Toegevoegd na 9 minuten:
lees verder in de reaktie