Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand mij de tekst in hebreeén 6 vers 4 tot 7 uitleggen?

De reden dat ik het vraag is om dat er in het evangelie staat dat er maar een zonde is die niet vergeven kan worden en dat is de zonde tegen de heiligen geest.

Toegevoegd na 7 minuten:
Heb6.vers 4,7 Want wie ooit door het licht beschenen is ,en geproefd heeft van de hemelse gaven en deel heeft gekregen aan de heiligen geest,wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft en vervolgens afvallig is geworden kan onmogelijk een tweede keer bekeerd worden enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
4.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijbel=Bijbel&m=Hebreeen+13&id18=1&id16=1&id37=1&id35=1&pos=0&set=11&l=nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, deze: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Heb+6&id42=1&id18=1&id37=1&id16=1&id35=1&pos=0&l=nl&set=10&idp0=19&idp1=17&idp2=38&idp3=36
capthavoc
13 jaar geleden
Want wie ooit door het licht beschenen is, geproefd heeft van de hemelse gave en deel gekregen heeft aan de heilige Geest, 4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest,
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 5 en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben,
6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd, omdat zo iemand voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigt en aan bespotting blootstelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de link zie je een vergelijking tussen verschillende vertalingen. Ik kan er verder niets zinnigs over zeggen. Theologisch gezien is het een goede vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NB. als je zoekt op: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=zonde+tegen+de+heilige+geest&rlz=1I7ADFA_nl krijg je wel veel bijbelstudies. Misschien heb je daar ook wat aan?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is eigenlijk lastering tegen de geest.
Zo’n lastering komt voort uit het hart en onthult een boosaardige houding en opzet.
De vastberaden opzet om Gods heilige geest tegen te staan, vergroot de ernst van deze zonde.

Ter illustratie: In sommige delen van de wereld maakt de wet een onderscheid tussen moord (levensberoving met voorbedachten rade) en doodslag.

Alleen bij levensberoving met voorbedachten rade wordt soms de doodstraf toegepast.

De apostel zei ook: „Indien wij moedwillig zonde beoefenen na de nauwkeurige kennis van de waarheid te hebben ontvangen, blijft er geen slachtoffer voor zonden meer over.” — Hebreeën 10:26.

In Jezus’ tijd bewoog het gedrag van sommige religieuze leiders hem ertoe tegen de onvergeeflijke zonde te waarschuwen. Maar ze sloegen geen acht op zijn waarschuwing. Ze lieten hem zelfs om het leven brengen. Later hoorden ze een onweerlegbaar getuigenis dat de heilige geest iets wonderbaarlijks had gedaan, namelijk dat Jezus uit de doden was opgewekt! Het was duidelijk dat Jezus de Christus was! Toch handelden ze goddeloos tegen de heilige geest door de Romeinse soldaten te betalen om te liegen over Jezus’ opstanding.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er staat ongeveer dat mensen die in het geloof waren en er vanaf gestapt zijn, niet alsnog terug kan keren het geloof in. Eenmaal ontkent, altijd ontkent.

Oftewel, het ontkennen van de heilige geest is het enige dat niet vergeven kan worden, precies zoals je zegt dat er in het evangelie staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja als je de door de Heilige geest God hebt gezien en je gaat er dan doelbewust tegen in dan lieg je eigenlijk en over de Heilige Geest liegen is onvergefelijk.
maar wat is dat wat de Heilige Geest zegt ?
Hij bevestigd dat Jezus de Heer is

Sterker nog hij overtuigd je ervan
Eigenlijk kun je het beschouwen als een vals getuigenis afleggen over de HG to.v van de wereld
maar er is dan alleen 1 die de waarheid kent en dat ben jezelf en God.

Want de Heilige Geest kan niet worden gezien door de wereld maar alleen door hen die Jezus Christus hebben aangenomen.
Dus als je die zonde begaat weet alleen jij het
want niemand anders kan dat bevestigen op aarde

Maar Jezus sprak over deze zonde t.o.v de farizeeen.

Deze mensen spraken er over dat Jezus zijn wonderen en geestuitdrijvingen deed door bealezebul .

Dus van die mensen mag/zou je verwachten dat ze omdat ze kennis van God woord hadden dat ze uiteindelijk zouden vereren, maar hun eigen hachje kwam eerst
ik zou kunnen begrippen dat als je in en land als noordkorea woont waar je flink gemarteld kan worden als je als christen bekend maakt
Dat je uiteindelijk bezwijkt en God moet afzweren maar dat is een zonde door de mens veroorzaakt dus.
De zonde tegen de Hg is bewust en ongedwongen tegen de Geest ingaan terwijl je gezien hebt wie God werkelijk is.

De duvel kan je werkelijk het leven zuur maken maar hij kan je nooit zover krijgen dat je ongedwongen tegen God in gaat al zal hij het je wel doen geloven.
Deze zonde lijkt grof maar hij is bijna niet te maken omdat je als mens onderhevig bent aan de wereld geesten
en alleen door te "sterven" ben je vrij.

Er kan wellicht zonde in je leven zijn maar laat je niet door de duvel opdringen dat je deze zonde begaat.

Omdat je blijkbaar de Hg kent ??????
kan je deze aanvechting weerstaan.
bedenk maar het getuigenis van 2 is voldoende.
in elke rechtzaak.

tenslotte
God kent de zijnen en niet jij hebt hem uitgekozen maar hij heeft jouw uitgekozen.


maranatha
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar hoe zit het met mensen die God afvallig zijn geworden en toch terug willen kan dat niet dan..
Er staat gewoon wat je leest. N.l. dat Paulus van mening is, en de Hebreeen (de Joden in de diaspora die tot het geloof in Jezus waren gekomen): dat het onvergeeflijk is om afvallige te worden, nadat je eerst tot geloof bent gekomen.

Heel voorstelbaar, en begrijpelijk.

Alle andere zonden kunnen worden vergeven, mits berouw uiteraard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding