Zijn er echte bisschoppen die rode kleding dragen, net als Sinterklaas?

De soutane/toga van een bisschop is meestal paars, maar is er ergens een (echte) bisschop die net als Sinterklaas in het rood gekleed gaat?

13 jaar geleden
in: Religie
3.7K

Het beste antwoord

In de katholieke kerk wordt de kleur rood nooit gebruikt voor de mantels van bisschoppen. De paus draagt een witte soutane (toga), de kardinalen dragen in de liturgie een rode, de bisschoppen een paarse. Buiten de liturgie dragen ze een zwarte soutane met gekleurde knoopjes en biezen (rood bij kardinalen, paars bij bisschoppen).
Ook dragen bisschoppen alleen mijters in de kleuren ecru, geel en groen.
De rode mantel van Sinterklaas is een versimpelde versie van de priesterlijke kazuifel, ook wel koormantel genoemd. De kleur van zijn mantel is rood, omdat die kleur verwijst naar liefde en liefdadigheid.
Als je een Rooms-katholieke geestelijke in een rode mantel ziet lopen en het is niet Sinterklaas, dan betreft het dus geen bisschop maar een kardinaal.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, die zijn er. Kijk hier: http://christendom.blog.nl/nieuws/2009/07/15/homoseksuele-bisschop-mag-in-de-anglicaanse-kerk-in-vs voor een voorbeeld.
13 jaar geleden
Ja, kardinalen. Dat zijn ook bisschoppen maar geselecteerd door de paus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk maar een op onderstaande site
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_katholieke_religieuze_kledij
hier zie je de officiele kleding kleuren en voorschriften.