Adam en Eva waren van hetzelfde "soort". Hoe kan het dan zijn dat wij verschillende huidskleuren hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
4.7K

Het beste antwoord

Wederom een bewijs,dat de bijbel een lulverhaal is, dat toendertijd nog door bijna iedereen geloofd werd. Net zo als het verhaal, dat de aarde plat was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

de enige verklaring is dat OF evolutie nieuwe huidskleuren heeft veroorzaakt, of dat adam en eva niet onze voorouders zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan van dezelfde soort zijn, en toch verschillen.
huiskatten zijn allemaal van dezelfde soort, maar de rassen kunnen best verschillen in kleur, grootte en vorm.
voor honden geldt dat nog veel meer.
vanuit de oervorm kunnen verschillende variaties ontstaan.
13 jaar geleden
Volgens de evolutietheorie stamt de mens af van de aap. Neanderthaler, Cromagnonmens, wij.
In landen waar het (bijna) altijd warm en zonnig is, is de huid van de mens aangepast aan het klimaat, zodat ze niet verbranden zoals vaak wel bij blanken het geval is.
De blanken, die in zeer warme landen wonen, zijn er door emigratie terechtgekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heet evolutie.

Of wij nu afstammen van apen, of dat Adam en Eva onze voorouders waren, het moet zo zijn gebeurd dat de mens zich heeft aangepast aan zijn leefomstandigheden.

Mensen rond de evenaar, die dagelijks aan de hete zon worden blootgesteld, hebben daarom meer pigment dan volkeren die meer richting het noorden en zuiden wonen.
Anders zouden zij verbranden.

Aziaten hebben spleetogen omdat het woestijnvolkeren waren wiens ogen zich hebben aangepast aan het opwaaiende zand.

En zo zijn er vast nog wel vele andere verschillen tussen bepaalde volkeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet me aansluiten bij het antwoord van moolkeesje!

Ik geloof ook niet in het bijbelverhaal!

Maar dit ter zijde!

Ik denk wel, dat de eerste wezens die op mensen leken een donkere huidskleur hadden! En doordat de mens zich verspreide over de wereld, de huidskleur veranderde door het klimaat waarin ze leefde!
Waarschijnlijk heeft het wel wat generaties geduurd voordat de huidskleur "blank"werd!

Ik wil wel toevoegen, respect voor ieders geloof of overtuiging!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kortgeleden is in Engeland een blank kind geboren uit 2 negroïde ouders: http://www.depers.nl/buitenland/336061/Sandra-Laing-de-zwarte-vrouw-met-blanke-ouders.html. Dus ontstaan van verschillende rassen is niet toe te schrijven aan een wonder. En omgekeerd gebeurd dat ook: http://www.depers.nl/buitenland/336061/Sandra-Laing-de-zwarte-vrouw-met-blanke-ouders.html.
Dus denken dat deze ontwikkeling dat door 2 mensen verschillende rassen niet zijn ontstaan, is loos geklets en niet gebaseerd op enige feiten. Men wil geloven wat men wil. Uitspraken die maar een bewering zijn. Men zegt uitzonderingen bevestigen de regel.
Tevens kunnen door keuzes van woongebied, voedsel, temperatuur en nog meer omstandigheden een ras ontstaan of verder ontwikkeld worden. Tevens blijkt dat elk type ras met elkaar te kruisen is. Dat geeft aan dat genetisch de mensen allen identiek zijn.
Daar kunnen weer andere soorten ontstaan z.a. halfbloedjes. Overigens zijn veel mensen niet eens meer puur of te herleiden naar een bepaald ras. Door mixen in voorouders hebben sommigen een heel ander uiterlijk. Maar wat geeft dat? We worden er alleen maar fysiek mooier van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Genen spelen de hoofdrol in de erfelijkheid, zij bevatten de informatie voor alle erfelijke eigenschappen. Een gen is een stukje van het DNA dat de code bevat voor een eigenschap. Genen liggen dus verspreid op de chromosomen. Elke code, dus elk gen bevat de informatie om één van de vele eiwitten te vormen waaruit ons lichaam is opgebouwd. Eiwitten zijn de bouwstenen van ons lichaam. Eiwitten zijn essentieel voor een cel. Zij zorgen voor de stevigheid van een cel, bepalen of de cel een zenuwcel, spiercel, haarcel wordt of een andere taak krijgt. Sommige eiwitten zijn enzymen die biochemische reacties sturen of die onderdeel van de spijsvertering zijn. Eiwitten vormen dus de basis voor het goed functioneren van ons lichaam. In dit opzicht zijn mensen identiek. Wat ik bedoel, is dat mensen onderling kunnen kruisen, maar niet met andere wezens. Ras, huidskleur speelt daarbij geen rol. En met loos geklets bedoel ik mensen die niet geloven in die mogelijkheid, maar direct roepen dat het niet mogelijk is dat uit 2 mensen verschillende rassen kunnen voorkomen. Dit om elke gedachte van schepping onder uit te willen halen.
Ik geloof de Bijbel, en de donkere mensen zijn ontstaan als straf voor de zonde van Cham.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooooh, klassiek staaltje blank superioriteitscomplex gevoed door een "heilig" boek. Cham heeft iets fout gedaan, dus dat zijn de donkere mensen geworden. Ik kan het niet uit de tekst halen, maar ben deze interpretatie vaker tegen gekomen. Dit is de motivatie die door een boel mensen in het verleden werd gebruikt om slavernij goed te praten. Dit omdat in deze passage Kanaän (die overigens niets aan het voorval kon doen, aangezien het zijn vader is die de "zonde" begaan heeft van het naar binnen wandelen een tent in) veroordeeld wordt tot een onderdanige positie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het boek is een wapen voor foute mensen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi, deze bijbelse vergoelijking voor racisme, segregatie en zelfs slavenhandel. Schaam je je niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bedoeld simplynotedi,neem ik aan ik weet van niks ,heb het alleen over foute mensen,heb niets tegen gelovig of aardige mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommigen hebben ten onrechte beweerd dat het zwarte ras door God vervloekt is wegens de vloek die over Kanaän werd uitgesproken en dat daarom velen van dat ras tot slaven zijn gemaakt. Het zwarte ras stamt echter niet af van Kanaän, die vervloekt werd, maar van Kusch en mogelijk van Put, andere zonen van Cham die niet betrokken waren bij het voorval als gevolg waarvan er een vloek werd uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@aimee; Misschien dat ik er overheen kijk, maar ook voor die stelling kan ik geen aanwijzingen vinden. Kun je me vertellen op welke passages je dit baseert?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@opidel: ik bedoel uiteraard Koolwitje, anders had er wel '@simplynotedible' of '@opidel' bij gestaan. Koolwitjes antwoord is dé traditionele vergoelijking voor racisme, segregatie en slavenhandel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee SuzyQ, ik ben tegen racisme en dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt dat donkere mensen donker zijn als gevolg van een straf van god. Zie je op zijn minst in hoe dit als een motivatie gebruikt kan worden om racisme recht te praten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik word hier zo triestig van ,wanneer word god nou eens een beetje aardig voor de mens?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Koolwitje: *jij* kan misschien niet racistisch zijn (waarover discussie mogelijk is, daarover straks meer) maar jouw uitleg ís wel de traditionele vergoelijking voor racisme, segregatie en slavenhandel. Zwart-zijn was de eigen schuld van het 'ras', ze hadden straf 'verdiend', ze waren door god gemarkeerd als 'minderwaardig' vanwege een 'zonde', dus hoefde je zwarten niet te behandelen als normale rechtschapen mensen. Zwarten mocht (en volgens sommigen mag) je behandelen als minder dan mensen vanwege die vermeende zonde van Cham. Jij beschouwt jezelf niet als racistisch. Maar je ziet zwart-zijn wel degenlijk als een straf van je god voor een zonde. Wat mij betreft is dat idee op zich al racistisch, omdat het zwart-zijn in dit wereldbeeld inherent negatief is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God aardig voor de mens? Ken je de Bijbel? Denk het niet want dan had je je afgevraagd wanneer de mens eens 'aardig' wordt voor God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GA JIJ JE ES FF HEEUULLL SNEL SCHAMEN!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koolwitje de mens heeft geen keus ,hij is door god geschapen en geprogrammeerd alles wat de mens doet zit in zijn DNA ,als de mens een robot bouwt zal deze wel goed behandelt worden,dat is wat ik bedoel,god kan ons aardiger maken maar wij god niet,is toch simpel,.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SuzyQ, dat kan dan wel zo overkomen, maar ik geloof dat dan verkeerd wordt ingezien. God houdt namelijk van een ieder mens, en wil niet dat er dan ook maar eentje verloren gaat.
„Alle thans levende mensen behoren tot dezelfde soort, Homo sapiens, en zijn uit een gemeenschappelijke stam voortgesproten. . . . Biologische verschillen tussen mensen zijn toe te schrijven aan verschillen in erfelijke constitutie en aan de invloed van de omgeving op dit genetische potentieel. In de meeste gevallen zijn deze verschillen toe te schrijven aan de wisselwerking van factoren uit deze twee categorieën. . . . De verschillen tussen individuen binnen een ras of binnen een bevolkingsgroep zijn vaak groter dan de gemiddelde verschillen tussen rassen of bevolkingsgroepen.” — Een internationaal lichaam van geleerden, bijeengeroepen door UNESCO, aangehaald in Statement on Race (New York, 1972, derde uitgave), Ashley Montagu, blz. 149, 150.

„Een ras is eenvoudig een van de gedeeltelijk geïsoleerde verzamelingen of reservoirs van genen waarin de menselijke soort werd verdeeld tijdens het eerste stadium van haar geografische verspreiding en daarna. Globaal genomen heeft zich op elk van de vijf grote continentale gebieden van de aarde één ras ontwikkeld. . . . De mens is tijdens deze fase van de geschiedenis genetisch inderdaad gedivergeerd, en wij kunnen de resultaten van dit uiteengaan meten en onderzoeken aan de hand van de huidige overblijfselen van de oude geografische rassen. Zoals wij zouden verwachten, schijnt de divergentie verband te houden met de mate van isolement. . . . Toen op de continenten de rassen werden gevormd, doordat duizenden populaties over de gehele wereld kwamen vast te zitten in geïsoleerde genenreservoirs, werden de verschillen in genenfrequentie die wij thans waarnemen, vastgelegd. . . . De paradox waar wij tegenover staan, is dat elke groep mensen uiterlijke verschillen vertoont, terwijl onder deze verschillen toch een fundamentele overeenkomst schuilgaat” (Heredity and Human Life, New York, 1963, H. L. Carson, blz. 151, 154, 162, 163).

Wanneer vroeg in de menselijke geschiedenis dus een groep mensen geïsoleerd raakte van anderen en men binnen de groep trouwde, gingen bepaalde opvallende combinaties van genetische kenmerken in hun nakomelingen overheersen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Evolutie mijn kind. Zoals bij dieren (lees ook Darwin) , heeft de mens zich (later) ook geevalueerd, of ze nu wel of niet geschapen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We weten niet of ze inderdaad "van hetzelfde soort"waren.
Dat staat nergens.
Waarom zou Adam niet zwart kunnen zijn en Eva blank?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, volgens het verhaal is Eva gemaakt van een stukje Adam, dat pleit wel voor het idee dat ze van 'hetzelfde soort' waren. Persoonlijk lijkt het hele Adan-en-Evaverhaal me natuurlijk sowieso onzin.
de zon kan je huid donkerde maken hoe meer zon ergens is hoe donkerde de bevolking hoe minder zon hoe witter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de bijbel stammen wij allemaal af van de nakomelingen van Noach. -- SEM , CHAM EN JAFETH --
Nakomelingen van SEM zijn Arabische stammen, Assyriers, Hebreeen,Chaldeeen en Syriers.
Van CHAM : Ethiopiers, Egyptenaren, Africaanse en Arabische stammen en Kanaanieten.
Van JAFETH : Europeanen.
Alle rassen zwart, geel, rood blank zijn verwant aan elkaar en
vormen één soort, " de mens " allemaal gelijk voor onze schepper.
Ook voor ons ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verhaal van Adam en Eva speelt een paar duizend jaar geleden. In de tussentijd kunnen er makkelijk diverse rassen zijn geevolueerd.
Misschien speelt mee dat de schrijvers van het verhaal blank waren en mogelijk nooit andere rassen hadden gezien. Als ze die wel hadden gezien werden ze niet tot het goddelijke ras gerekend.
Gelukkig denken we er tegenwoordig op geen enkele manier meer zo over.