Waarom eten sommige moslims producten waar gelatine in verwerkt is?

Ik heb deze vraag eerder al gesteld maar deze is verwijdert door de redactie. Ik heb gemerkt dat een aantal moslims producten eten met gelatine zoals bijv. monatoetjes of haribo snoep (deze producten bevatten varkensgelatine).
Zou het komen door onwetendheid of zit er een andere rede achter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
10.7K

Antwoorden (6)

Waarschijnlijk onwetendheid. Als de moslims het wel weten zijn ze niet al te streng in de leer, die gebiedt dat varkensprodukten niet mogen.
Net zoals er ook moslims zijn, die zich niet aan de ramadan houden, want ook die bestaan hier in Nederland en waarschijnlijk in andere westerse landen ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mischien omdat er genoeg zijn die niet zo strikt in de leer zijn ik zie er genoeg bier en andere drank nuttigen en eten en drinken tijdens de ramadan en seks voor het huwlijk hebben stelen en liegen dat zullen dan wel geen fudamentalisten zijn

Toegevoegd na 1 minuut:
neem me niet kwalijk dat ik stelen en liegen noem maar het is de waarheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kortom, het zijn net mensen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ipzy: je hebt HELEMAAL gelijk, en dat 'misschien' mag je wat mij betreft ook wel weg laten.
Twee redenen:

Allereerst onwetendheid. Simpelweg omdat men niet weet dat een product gelatine bevat.

Ten tweede is het zo dat veel geleerden deze kwestie uitgediept hebben en hebben verklaard dat het NIET verboden is hiervan te eten om twee redenen:

- Gelatine wordt meestal in (zeer) beperkte hoeveelheden gebruikt in een product, waardoor iets wat toegestaan is niet beïnvloed kan worden door een ingrediënt, waardoor het gehele product niet toegestaan wordt verklaard.

- De tweede (belangrijkere) reden is dat gelatine pas gelatine wordt na een langdurig proces waarbij chemische veranderingen plaatsvinden in de structuur ervan. De basis is dus verandert, waardoor ook de basis van de schadelijkheid verdwijnt.

Aan de andere kant is alcohol bijvoorbeeld ook in de kleinste hoeveelheden verboden, ook in een product. Dat vanwege de schadelijke aard ervan.

Voorgenoemde mening van de geleerden wordt ondersteund door overleveringen waarin de metgezellen van de profeet kaas consumeerden van Perziërs. Daarvan was bekend dat het stremsel bevatte wat van 'verboden' dieren afkomstig was.

De conclusie hiervan is dat gelatine niet verboden is, maar hooguit afgeraden.

Verder is niet elke moslim natuurlijk even strikt in het volgen van zijn geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is meestal geen onwetendheid, misschien wel bij de eerste generatie maar bij de jongere generatie niet (mijn mening) En zeker heeft het ook te maken met t feit dat niet alle moslims strikt zijn in het geloof.
Het is gewoon lastig om je dr aan te houden. Ik ben mss wel heel kort door d bocht majah dan zou j bv ook geen snack moeten nemen bij een friettent, uiteindelijk wordt het gefrituurd met andere producten bv met een frikandel. Of dan zou je bv geen kant en klare kippensoep moeten nemen want d kip is niet geslacht volgens d regels van d Islam. het eten van een snoepje met gelatine is gewoon minder erg dan het eten van varkensvlees (niet volgens het geloof maar meer door de mensen zelf) Het klinkt raar maar ik denk dat het gewoon geaccepteerd is :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is wat Moslims schrijven over gelatine:
-Gelatine is een eiwitproduct dat voorkomt in bindweefsels van zoogdieren. Dit betekent dus dat gelatine alleen Halal kan worden beschouwd als de zoogdieren Halal ritueel geslacht zijn. Tevens is gelatine afkomstig van vissen altijd Halal.
- Een andere versie:Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.
De meest correcte uitspraak hierover die door de recente geleerden is gedaan, is dat dit toegestaan is omdat het hier een product betreft die een verandering heeft ondergaan en niet meer in zijn oorspronkelijke staat verkeert.
En Allah weet het beter.
Sheich Fawaz Jneid
-sommigen gebruiken het alternatief : agar-agar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedereen is even strikt in de leer, zoals veel vegetariërs ook 'gewone' kaas eten al is die gestremd met stremsel van kalvermagen.
Misschien kiezen mensen ervoor om geen stuk (varkens)vlees te eten maar vinden ze het geen probleem als er dit soort dingen in producten verwerkt zijn.