Waarom wordt atheïsme zo vaak verward met blasfemie?

God en legoblokjes. Minduimpjes als je aangeeft te geloven. Religie een sprookje noemen.

Op een of andere manier lijkt het vandaag religiedag dus doe ik ook een duit in het zakje. Waarom zoeken sommige mensen echt neerbuigende opmerkingen richting gelovenden? Sommigen die zichzelf atheïst noemen, kunnen het niet uitstaan dat sommige mensen respect willen voor hun geloof. Maar atheïsme is het ontkennen van een godheid, niet het beledigen van een godheid, zoals men mij dit geleerd heeft.

Van mij hoeft niemand in God te geloven; het lijkt me stom dit van een ander te verwachten. Maar waarom zo blasfemisch? Waarom mensen proberen te beledigen?

Is dit de sfeer die we wensen op GV? Waarbij mensen die eerlijk voor een geloof, welk dan ook, uitkomen, zichzelf ongewenst beginnen te voelen? Is de atheïst dan niet even onverdraagzaam als de orthodoxe gelovige?

Veel vragen die niet apart beantwoord hoeven te worden. Laten we het bij de hoofdvraag houden. Ik moet echter eerlijk zeggen dat de sfeer me tegen begint te staan, ofschoon ik het concept van GV geweldig vind.

Weet jij het antwoord?

/2500

Geloof heet niet voor niets zo: "geloof". Je kan niemand dwingen om iets te geloven. Als ik bijvoorbeeld zou zeggen dat ik geloof in kaboutertjes dan zou niemand zich daaraan moeten storen. Hooguit kan iemand dat vreemd, bizar of onzinnig vinden, maar ook dat is een mening. Zolang gelovigen zich niet opdringen aan mij heb ik geen problemen met geloof. Maar ook andersom moet dat zo werken. Als gelovigen (van welk geloof dan ook) vinden dat ik minderwaardig ben omdat ik dat geloof niet heb vind ik dat storend. Ik vind dat iedereen moet geloven hoe en wat hij/zij wil, zolang dat geloof maar niet wordt opgedrongen. Leven en laten leven.

"Is de atheïst dan niet even onverdraagzaam als de orthodoxe gelovige?" Om die vraag er even uit te pakken: ja. Dat is het grote probleem met het atheïsme. Men zegt: religie is onverdraagzaam, het is onlogisch, dus het moet weg. [basic atheism for dummies - les 1]. Maar dat zou dan weer niet onverdraagzaam zijn?! Ik heb het verscheidene keren meegemaakt dat iemand tegen me zei: 'Christenen dringen hun mening aan anderen op, en dat is verkeerd.' Maar wat doet zo'n persoon in kwestie zelf? Juist... zijn mening opdringen, namelijk die mening dat je mening opdringen verkeerd is. Atheïsme kan alleen een goed alternatief zijn voor geloof als ze dat ook respecteert.

Ha, die Magicegidius; Ik denk dat het komt omdat mensen in (on)geloofszaken van beide kanten neigen tot overgevoeligheid. Men verlangt over en weer respect voor elkaars standpunt en dat werkt nu eenmaal niet; respect krijg je doordat je het geeft.

Respect voor een ieder, dat is wat ik graag zie op GV !