Wat bedoelt men met dat iemand heel erg aanwezig is?

Er is me verteld dat mensen me heel erg aanwezig vinden, maar wat bedoelen ze daar precies mee?
Ik hoor o.a. dat ik luidruchtig ben, veel praat, veel wil meepraten met mensen en veel om aandacht vraag.
Maar wat wordt er nou echt bedoeld met als iemand heel erg aanwezig is? Kan iemand mij dat uitleggen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
14.4K

Antwoorden (2)

Het antwoord hierop heb je eigenlijk zelf al gegeven: mensen vinden je te luidruchtig, te veel om aandacht vraagt en dus jezelf op de voorgrond zet. Dat bedoelt men met "erg aanwezig" zijn. Je geeft anderen niet de ruimte om ook iets te zeggen - je neemt dus andermans plaats in. In deze link zie je de positieve kanten en negatieve kanten:
https://www.desteven.nl/leerdoelen/persoonlijke-leerdoelen/persoonlijke-effectiviteit-leerdoelen/kwaliteiten/aanwezig-profilerend
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Okee, dat is duidelijk, en hoe is zo'n situatie dan op te lossen?
TurfGraver
5 jaar geleden
Minder aanwezig zijn.
Al gaat dat tegen je natuur in.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
de tips die hier gegeven worden vind ik erg simplistisch. Hoe leert men een koe blaffen??? Het zit in iemands natuur, volgens mij heet het CHARISMA! ik heb het zelf ook. Ook als ik mijn mond hou, of zelfs maar gewoon een vraag stel, ben ik al teveel aanwezig. Mensen gaan de competitie met me aan nog voordat ik iets heb gedaan. En dan ben ik echt in een ontspannen toestand.
Ik hoop dat de vraagstelster een goede manier vindt die bij haar past om hier mee om te gaan. Het is echt heel vervelend om afgerekend te worden op je 'zijn'.
Jezelf profileren vergt moed en zelfkennis. Je kunt gemakkelijk jezelf overschreeuwen of juist te bescheiden zijn.
Een ieder zou de balans moeten vinden in zijn leven maar zeker ook in relatie tot anderen. Je bent van nature stil of juist niet, een einzelgänger of liever niet, in sport en in je werk een solist of teamplayer. Er zijn overigens ook mensen die beide kunnen.

Als je te aanwezig bent dan heb je kennelijk de behoefte om veel geluid te maken of druk te praten en veel op te vallen. Wellicht ben je je hier niet van bewust, maar nu dit verteld is kan je er wel iets aan doen.

10 tips voor succesvol communiceren
-Luister meer, praat minder
-Zorg voor een positieve houding
-Neem tijd voor de ander
-Zeg vaker: hoe kan ik je helpen?
-Maak de verhouding positieve versus negatieve feedback 4 : 1
-Je lichaamstaal spreekt boekdelen
-Houd je doel in het oog
-Verander eens van perspectief
-Zet je trots opzij
Vergeet nooit te lachen!