Behoor ik tot de familie van mijn vriend of alleen zijn Ex-vriendin waarmee hij een kind heeft?

Ik heb een vriend waarmee ik niet samenwoon. Wel hebben wij al 7 jaar een relatie.
Hij heeft een ex-vriendin waarmee hij samen een kind heeft.
Behoor ik nu tot zijn familie of niet.
Of behoort alleen zijn exvriendin tot zijn familie? Hij is daar nooit mee getrouwd geweest.

2 jaar geleden
in: Relaties
2.4K
Amadea
2 jaar geleden
Nee. Zolang er geen officieel papier is dat aantoont dat er een vaste relatie is tussen jou en hem ben jij geen familie. Familie bestaat uit personen met wie een bepaald persoon verbonden is door wettelijke samenwoning, huwelijk, verwantschap of aanverwantschap.
LeonardN
2 jaar geleden
@Amadea Reactie is in mijn ogen het correcte antwoord.
SentWierda
2 jaar geleden
@Amadea. Deze reactie zou vijftig jaar geleden de enig juiste zijn. Maar die periode is allang voorbij. In deze tijd is het een achterhaalde zienswijze.
Tegenwoordig komt een lat-relatie veel voor. Waarom zou je met een lat-relatie niet familie kunnen zijn?
LeonardN
2 jaar geleden
Waarom zou je met een lat-relatie niet familie kunnen zijn? Hoezo zou je het wel zijn?
tinus1969
2 jaar geleden
Het antwoord hangt sterk af van je definitie van familie (bloedband of ook aangetrouwd etc) maar ook van de context. Wat is de achtergrond van je vraag?
tinus1969
2 jaar geleden
@LeonatrdN, ik vind het ook gruwelijk ouderwets om alleen aangetrouwde partners tot 'familie' te rekenen. Enigszins afhankelijk van de context zou ik alle vaste partners (samenwonend. lattend etc) daartoe kunnen rekenen. Er is geen scherpe grens. En nogmaals, dit is ook context afhankelijk. Gaat het om tamelijk losse beschrijvingen? Of om bv wie je wel/niet uitnodigt of tafelschikking bij bv huwelijken of begrafenissen?
tinus1969
2 jaar geleden
Mbt de vraag 'Behoor ik nu tot zijn familie of niet.'
Wat vind die familie zelf?
erotisi
2 jaar geleden
Het woord 'familie' is ook een juridisch begrip en als zodanig ook gedefinieerd. Bijvoorbeeld in artikel 5 boek 1 BW. In die zin behoor jij dus niet tot zijn familie en evenmin zijn ex. Wel kan die ex het gezamenlijke ouderlijk gezag hebben over dat kind en in die zin dus ook juridisch meer met elkaar verbonden al is dat niet echt familiair.
tinus1969
2 jaar geleden
@erotisi, maar dat artikel 5 gaat eigenlijk alleen over ouderschap.
Inekez1
2 jaar geleden
Het hangt inderdaad geheel af van de context en hoe er in de betreffende familie tegenaan wordt gekeken. In mijn moeders familie is het gebruikelijk dat iedereen zijn of haar los/vaste aanhang meeneemt bij feesten, uitvaarten en de jaarlijkse familiedag. Dus ook de neefjes en nichtjes die net 2 maanden verkering hebben en elke gelegenheid met een ander vriendje aan komen zetten. Allemaal welkom bij de familie!
Aan vaders kant is het wat formeler en dat leidt bij elke gelegenheid tot gezeur en discussie waarom de ene partner er wel bij is en de andere niet.
erotisi
2 jaar geleden
familie lijkt volgens boek 1 inderdaad alleen betrekking te hebben op ouder kind relatie. Aanverwantschap (artikel 3) valt ook niet binnen die familie definitie. Dus strikt juridsch genomen zouden ouders van partner ook geen familie zijn maar alleen aanverwanten..... Etymologisch is de term ontleend aan Latijn familia ‘geheel van huisgenoten (inclusief de slaven)’, een afleiding bij famulus ‘dienaar’, van onbekende verdere herkomst. Als je dus in één huis zou wonen dan ben je pas familie..........
tinus1969
2 jaar geleden
@erotisi, gelukkig is etymologie niet alles bepalend.
SentWierda
2 jaar geleden
@erotisi. Oude koeien uit de sloot halen, lijkt me niet de bedoeling.
Ik ga het toch ook niet hebben over vrouwen van 51 jaar met andere -huwelijkse- rechten dan vrouwen van 52 jaar? Een onbegrijpelijke vraag? De wet vindt dit wel begrijpelijk..

Antwoorden (2)

Het hangt er vanaf of je wel of niet familie bent.
Stel dat jouw huidige relatie in zoverre geheim is (jullie wonen niet samen) dat zijn familie er geen weet van heeft - dan behoor je niet tot zijn familie.
Stel dat jouw huidige relatie alom bekend is bij zijn familie, dan behoor je wel tot zijn familie. Het maakt dan niet uit of je samenwoont, een lat-relatie hebt of een vaste relatie hebt.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Ik ben benieuwd waarom een min.
LeonardN
2 jaar geleden
-min
Zie de Nee van Amadea. Als er niet getrouwd is, is het geen familie.
tinus1969
2 jaar geleden
Het antwoord hangt sterk van de definitie van familie. Moet je daarvoor een (biologische) bloedband hebben? Of telt het ook als je aangetrouwd bent etc?
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Dan komen nu honderdduizenden Nederlanders tot de ontdekking dat ze ineens m.b.t. hun partner familieloos zijn.
Getrouwd zijn is tegenwoordig niet de enige vorm van een familieband. Er zijn diverse varianten van getrouwd zijn, sinds de karen tachtig.
LeonardN
2 jaar geleden
Juist en een simpele relatie waarbij niks is vastgelegd hoort dus niet bij.
Van oudsher wordt een familieband bepaald door het bestaan van een bloedband, of door een verbintenis via een huwelijk.
Jij en de ex-vriendin zijn nooit met jouw vriend getrouwd. Volgens die traditie zijn jullie beiden dus geen familie. Zijn zoon uiteraard wel. Daar is immers een bloedband.

Maar je kunt tegenwoordig ook gewoon in de familie opgenomen worden door het feit dat je er gewoon bij hoort. Na een relatie van 7 jaar zullen de meesten jou wel als familie zien. Omdat de relatie uit is, de ex niet meer.
SentWierda
2 jaar geleden
@Ozewiezewoze. Mooi antwoord, met dezelfde uitkomst als mijn antwoord.