lening wordt aan de man toegerekend, zulks onder vrijwaring van de vrouw, wat betekent dat?

Ik krijg een brief van de rechter, bepaalt de restschuld bij de verkoop van de echtelijke woning (verkoopoprecht, aflossing, etc) in de interne verhouding tussen partijen aan de man wordt toegerekend, zulks onder vrijwaring van de vrouw;
Dit is wel heel onduidelijk, krijgt de vrouw nu vrijwaring? Dus hoeft zij de schuld niet te betalen terwijl zij onder huwelijke voorwaarden getrouwd zijn?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Huwelijk
2.1K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Hmmm... zo lees ik het inderdaad.
Geeft de rechter geen motivering m.b.t. de reden achter dit besluit ? Dat zou ook verhelderend kunnen werken.
paulus811
5 jaar geleden
Om te bepalen of dit oneerlijk is zou je de inhoud van de hele brief moeten kennen. Wellicht dat er nog meer schulden zijn die wel aan de vrouw worden toegerekend. Zo wordt voorkomen dat na een echtscheiding een van de twee de dupe is van de nalatigheid van de ander. Zo gek vind ik dat niet. En er is pas een schuld als de woning verkocht wordt, het woord ' aflossing' staat daar haaks op want dat impliceert dat er iemand in dat huis blijft wonen.
ronron1212
5 jaar geleden
Je hebt toch een advocaat vraag aan hem waarom de rechter dit heeft bepaald.
ronron1212
5 jaar geleden
Je bent dus niet onder gemeenschap van goederen getrouwd. Dus kan het zijn dat het huis op jouw naam staat dan ben jij ook verantwoordelijk.

Antwoorden (2)

De huwelijkse voorwaarden hebben hier niets meer mee te maken.
De schuld die na verkoop van het huis overblijft wordt geheel aan de man toegekend.
De vrouw heeft nu niets meer met die restschuld te maken.
De tekst is zo klaar als een klontje.
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Huh, huwelijkse voorwaarden niets meer mee te maken? Die zijn er juist om bij een echtscheiding de baten en lasten te kunnen verdelen conform de voorwaarden die zijn opgesteld.
Reddie
5 jaar geleden
Deze rechterlijke uitspraak overruled de huwelijkse voorwaarden.
Zodoende.
ronron1212
5 jaar geleden
Huwelijkse voorwaarden bepalen bij huwelijk wat van wie is. Ze zijn dus niet onder gemeenschap getrouwd
Als de rechter dat bepaald dan heb je verder niets meer in te brengen. Jij hebt dus de rest schuld te betalen. Je bent onder huwelijkse voorwaarden getrouwd dus ook daar zal het wel iets mee te maken hebben. Als je in gemeenschap was getrouwd was het misschien anders geweest.