ben ik pedo of niet volgens de wet?

Ik word over 2 weken 18 en heb een vriendje van 15 die in oktober 16 word, dus 2 jaar verschil, mag dit volgens de wet?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Relaties
2.7K
Amadea
4 jaar geleden
Er is niet in een wet geregeld hoeveel jaar verschil er tussen twee partners mag zitten. Alleen staat in de zedenwet dat een volwassene geen intiem contact mag hebben met een persoon jonger dan 16 jaar.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
precies wat Amadea zegt! Maaaar de ouders van jouw 'vriendje' zouden wel aangifte kunnen doen als jullie sex hebben als het vriendje nog geen 16 is..
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@JW02, jij wordt straks achttien, meerderjarig, je vriendje is nog minderjarig.
Het zal je maar gebeuren: Hier was het meisje wel elf jaar, maar bij zestien en meerdrjarig kan het ook gebeuren. Neem geen enkel risico. Klamp je niet te veel aan de wetsregels. Wacht twee jaar, is voor je eigen veiligheid. Je zult niet de eerste zijn die slachtoffer wordt van wraak als de vriendschap eenzijdig verwatert.
Er geldt nog steeds: een moment van onachtzaamheid, kan maken dat je jaren schreit.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/pedoseksueel-delict-dat-staat-er-op-het-strafblad-van-een-arts~bfac6858/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de positieve feedback! Ik heb het net uitgemaakt. Erg veel pijn doet dat, maar is wel beter!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@JW02, voor het geval je het verslag in de Volkskrant van 1 juni 2019 niet kunt lezen als niet abonnee:
‘Pedoseksueel delict’ – dat kan er op je justitiële documentatie komen. Het verslag van het verhoor is in bezit van de Volkskrant. De zaak diende eind mei 2019 bij de Raad van State. Het blijft tot twintig jaar na je dood in het dossier staan.
Iedere zaak is anders, 11 jaar en 16 jaar, 15 jaar en 18 jaar. Je hebt geen idee waartoe een afgewezen persoon in de liefde in staat is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een zeer verstandig besluit. Ik adviseer altijd in liefdeszaken als één van de twee 18 jaar is en de ander nog minderjarig, houd afstand, ga aan de rol, leef je uit en omhels elkaar over twee jaar. Ware liefde enz enz.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
@JoanDArc Ik ben wel heel benieuwd wat er uiteindelijk uit die zaak gekomen is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@HeerVoldemort. de Kamervragen zijn gesteld na eind mei 2019. De zitting bij de Raad van State, de algemene bestuursrechter heeft achter gesloten deuren plaatsgevonden. In juni 2019 was de uitslag niet bekend in de Kamer
Vergaderjaar 2018-2019
Vragen gesteld door de leden der Kamer 2019Z11436
Vragen van het lid Groothuizen (D66) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over onevenredige consequenties van het strafblad (ingezonden 6 juni 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht ««Pedoseksueel delict» – dat staat er op het strafblad van een arts»?1
Vraag 2
Hoe kijkt u aan tegen casussen, zoals die in het artikel worden beschreven? Kunt u daarbij ingaan op gevallen waarin de consequenties die het justitieel systeem kennelijk met zich mee kan brengen, onevenredig zijn ten opzichte van het daaraan ten grondslag liggende feit?2
Vraag 3
Herkent u het sturend optreden tijdens verhoren van de politie, zoals in het artikel verwoord? Zo ja, hoe vaak komt het voor?
Vraag 4 ....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
.... Vraag 4
Vraag 4
Benoemt het openbaar ministerie (OM) bij het transactievoorstel welke juridi-sche consequenties daaraan zitten? Zo nee, bent u voornemens dat te gaan veranderen?
Vraag 5
Wat vindt u van de situatie, zoals in het artikel beschreven, waarin het OM op de vraag van de vader van de verdachte of dit gevolgen zou hebben voor zijn studie geneeskunde antwoordt «nee, dit heeft geen consequenties. Over een paar jaar verjaart dit en dan is het klaar»?
Vraag 6
Klopt het dat de kennis over de gevolgen van een Verklaring Omtrent het Ge-drag niet aanwezig is bij officieren van justitie? Hoe is het met die kennis bij de administratief juridisch medewerkers van het OM die door de officieren van justitie zijn gemandateerd om een transactie aan te bieden?
Vraag 7
Wat is de procedure indien achteraf blijkt dat de schuldvaststelling van een strafbaar feit, waarvoor een schikking met de verdachte is getroffen, niet deugt?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
vervolg Vraag 7
Wat is de procedure indien achteraf blijkt dat de schuldvaststelling van een strafbaar feit, waarvoor een schikking met de verdachte is getroffen, niet deugt? Welke mogelijkheden heeft het OM een strafblad aan te passen en wanneer wordt daartoe door het OM besloten?
Kamerstuk 29 279, nr. 514.
Ik ken de antwoorden niet. Weet niet eens of er geantwoord is. De Minister van Justitie en Veiligheid Ferd Grapperhaus had het in de periode juni 2019 te druk met het ontwarren van ‘desinformatie’ rondom het MH17-proces.

Antwoorden (1)

In formeel juridische zin kan een seksuele relatie of handeling tussen een 18-jarige en een 15-jarige als ‘pedoseksueel delict’ worden gekwalificeerd, hetgeen in de praktijk meestal niet gebeurt. In de psychologische/psychiatrische literatuur is het gangbaar om het begrip pedoseksueel alleen te hanteren bij een minimaal leeftijdsverschil van vijf jaar tussen dader en slachtoffer. Alleen wanneer het slachtoffer jonger is dan 12 jaar wordt een seksuele handeling als pedoseksueel delict aangemerkt.
Echter, als er een klacht wordt ingediend, en je treft onverhoopt tijdens de verhoormethodes een paar rechercheurs met scoringsdrift, dan kan het voorkomen dat door middel van intimidatie, slaap deprivatie en valse beloftes de verdachte een proces-verbaal ondertekent waarin verklaringen staan die de verdachte nooit uit vrije wil gedaan zou hebben.Verklaringen die na de veroordeling kunnen leiden tot de aantekening in de justitiële documentatie - pedoseksueel delict - . Deze aantekening zal niet worden verwijderd, hooguit na enige tijd van een positieve toevoeging worden voorzien. Zodat men niet nog jarenlang gestraft wordt voor wat in feite romantische momenten zijn geweest tussen een 15-jarige verliefde jeugdige en een jong volwassene.
Echter zal er nog wel veel water door de Schelde stromen voor zo’n toevoeging geplaatst gaat worden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er staat in de documentatie alleen dat het om een pedoseksueel delict gaat. Dat is iets anders dan iemands seksuele geaardheid of voorkeuren benoemen. Daar is intensief psychologisch/psychiatrisch onderzoek voor nodig.