Vanaf welke tijd werden mensen geregistreerd in Nederland?

Rond het begin van de negetiende eeuw werd door Napoleon een verplichte administratie van personen bijgehouden. Toch zie ik regelmatig stambomen die teruggaan tot de 16 eeuw. Hoe is dat te verklaren?

10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Door het Concilie van Trente (1545-1563) werd besloten dat de katholieke dopen moesten worden geregistreerd.

Dit was een gevolg van de opkomst van het protestantisme.
Daardoor ontstond de noodzaak te weten welke personen katholiek gedoopt waren.
Voordat het protestantisme zijn intrede deed bestond die noodzaak niet omdat er maar een christelijke godsdienst was.
Naderhand werden ook de huwelijken geregistreerd en de overlijdens.

Voor de protestantse kerken gold hetzelfde.
Ook zij wilden weten wie tot hun kerk behoorde.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Al vanaf het begin dat mensen konden schrijven hebben mensen die konden schrijven dit ook gedaan, dit zijn geen officiële registraties maar namen die in oude boeken, kranten en brieven worden terug gevonden, zo is de familie naam van Boekel terug te leiden naar 700 jaar geleden, er is namelijk een geschrift van Rutger v. Herpen, landheer in het Land van Ravenstein een gehucht gelegen in de noordelijk peel schonk aan de geburen van Boekel.

De stamboom van de familie van Boekel is dus terug te leiden tot 1313, daarvoor is de naam van Boekel nog niet opgedoken in de geschriften.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Mijn familie is terug gezocht tot 1213 via doopregisters en niet via een brief want dat is niet een formulier dat aangeeft van wie welk kind is. Dat is een duiding van wanneer er mogelijk iemand heeft geleefd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste mogelijk, mijn familie is terug te vinden in het jaar 763 maar niet in of via het doopregister maar aan de hand van brieven, loonstaten etc, de doopregisters van mijn familie ontbreekt al in de tweede wereldoorlog. Daarbij zijn er hele volksstammen nooit gedoopt.
ronron1212
10 jaar geleden
In de eeuwen voor 1800 werden heel wat meer mensen gedoopt dan nu en de inschrijving in het gemeente register is vanaf 1811.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt het enkel en alleen voor families die uit Nederland komen, Nederland heeft meer Nederlanders dan alleen die sedert de Romeinse tijd hier wonen.
Zie ook het antwoord van Ed Raket.
ronron1212
10 jaar geleden
Mijn familie komt van oorsprong voor 1700 uit een ander europees land en de informatie is uit de doopregisters van die landen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe doe je het dan bij Joodse families?
de kerken hebben en hadden al eeuwen geleden doopregisters de bronnen worden vaak gebruikt hiervoor. De kerk was namelijk sterk aanwezig in de eeuwen na cristus.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doopregisters zijn nog niet zo oud. Daarbij zijn er velen verloren gegaan door branden en de beeldenstorm.
ronron1212
10 jaar geleden
De beelden storm was als ik het goed heb in 1522 dus voor die tijd werden mensen dus al ingeschreven in doopregisters kan me vergissen maar dat is toch al er oud en al lang geleden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar is men nog niet terug bij de eerste personen met een bepaalde naam, in mijn voorbeeld ga ik terug naar 1312, toch 200 jaar verder.