Ben je strafbaar als je weet dat minderjarigen gemeenschap hebben?

Jongen 15 en meisje 14 hebben 7 maanden een relatie, van meisje is bekend dat ze vroeger nare ervaring heeft gehad. Jongen kan met zijn ouders niet praten dus hebben een gesprek over sexualiteit gehad met moeder van meisje, Moeder van meisje heeft gezegd hoe ze over bepaalde dingen denkt, ook gezegd dat ze niet staat te juichen, maar dat ze het wel begrijpt als de pubers verder gaan, daarbij heeft ze wel tips gegeven, een flesje glijmiddel gekocht en de nodige waarschuwingen gegeven. Ook gezegd dat ze hoopt dat de pubers hierover open en eerlijk zullen blijven naar elkaar, grenzen aangeven, maar ook open en eerlijk naar moeder blijven. Uiteindelijk een brief geschreven naar haar dochter, waarin ze een en ander nog eens uitlegd, en eindigt met de woorden dat als het zover komt dat ze hoopt dat ze genieten. Ouders van jongen zijn erachter gekomen, hebben alle contact verboden, (logisch). Vraag is, is moeder van het meisje strafbaar omdat in ogen van de andere ouders zij de pubers er toe aangezet zou hebben. Waar kan ik de juiste informatie vinden over dit soort dingen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Relaties
2.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Iemand waarschuwen voor de gevaren werkt in de praktijk beter dan iets verbieden, zeker bij jongeren op deze leeftijd. Gevoelsmatig denk ik dus dat de moeder van het meisje beter gehandeld heeft dan de ouders van de jongen. Ik vind dan ook niet dat de moeder van het meisje hen 'ertoe aangezet heeft'. Maar hoe dat juridisch zit, zou ik niet durven zeggen.
Ritsuka
6 jaar geleden
Zolang ze maar condooms op de juiste wijze gebruiken
Erna55
6 jaar geleden
Het is niet strafbaar wanneer twee minderjarigen met elkaar seks hebben. De moeder van het meisje heeft goede voorlichting gegeven.
Dat de moeder van de jongen denkt dat seksuele voorlichting geven "strafbaar" zou zijn, en aangifte wil doen, begrijp ik niet. Zie nogmaals :
Uit de wetsgeschiedenis en de vigerende jurisprudentie blijkt dat er zich omstandigheden kunnen voordoen, dat handelingen als hier bedoeld, met personen tussen de twaalf en zestien jaren, niet zonder meer als ontuchtig kunnen worden aangemerkt. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn, indien die handelingen vrijwillig plaatsvinden tussen jeugdigen die slechts in geringe mate in leeftijd verschillen en tussen wie een affectieve relatie bestaat. Door en namens verdachte is een beroep gedaan op de aanwezigheid van deze (uitzonderings)situatie. De Hoge Raad heeft bij arrest van 30 maart 2010 (LJN: BK4794) uitgemaakt dat een scherpe afgrenzing van dergelijke omstandigheden in zijn algemeenheid niet valt te geven en dat de beantwoording van de vraag of daarvan sprake is in belangrijke mate aankomt op de aan de feitenrechter voorbehouden weging en waardering van de omstandigheden van het geval. Uit de jurisprudentie volgt dat we wel aan bepaalde eisen moet zijn voldaan: Bestaan van een affectieve relatie tussen verdachte en aangeefster
Nadrukkelijke instemming van aangeefster met de gedragingen.
Gering leeftijdsverschil

Antwoorden (1)

Nee, je bent niet strafbaar als je dit weet.

Er is geen plicht om hiervan aangifte te doen. Die plicht geldt alleen voor een beperkt aantal misdrijven, waaronder moord en verkrachting.
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Het is ook niet strafbaar wanneer jongeren seks hebben terwijl
- ze slechts in geringe mate in leeftijd verschillen
- tussen wie een affectieve relatie bestaat
- de seksuele handelingen vrijwillig gedaan zijn. Wanneer deze seksuele relatie niet strafbaar is, is het weten ervan dus zeker niet strafbaar.