Ik wil graag mijn stamboom onderzoeken, weten jullie hoe ik dat moet doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onderzoeken op wat?

Het beste antwoord

je begint bij jezelf en je ouders, opa en oma. Ga dan eens praten met opa en oma, die weten de namen van hun ouders en opa en oma vast nog wel en dan ben je al wat generaties verder. Misschien hebben zij bidprentjes (als jullie katholiek zijn) bewaard en geboortekaatjes. Kijk daar eens in of je nog verder komt. Alle info schrijf je op.
Daarna wordt het lastiger want dan zal je naar het gemeentearchief moeten van de verste voorouder die je gevonden hebt. Met een beetje geluk zijn je voorouders niet te vaak verhuisd. En er zijn al gemeente archieven waar je thuis op hun site kunt inloggen omdat zij dat soort gegevens al gedigitaliseerd hebben. Dan is het een kwestie van snuffelen in overlijdens-. geboorte-, en huwelijksregisters om verder te komen. Of in de doopboeken van de kerk waar ze lid van waren.
Als je dat allemaal gehad hebt en nog verder wil kun je ook bij het archief notariële aktes opsporen. Misschien dat ze ooit iets ge- of verkocht hebben dat vermeld staat.
In sommige gemeentes wordt af en toe een cursus gegeven voor mensen die hun stamboek willen uitzoeken
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Er zijn ook (semi-)professionele stamboomonderzoekers die kunnen helpen.