Heette Friesland vroeger Vriesland, gezien het veel voorkomen van de achternaam De Vries? Zoja, wanneer dan en waarom is het veranderd?

Dat de achternaam De Vries en de naam van een inwoner van Friesland iets met elkaar te maken hebben, lijkt mij logisch. Maar waarom komt de achternaam De Vries dan veel vaker voor dan de naam De Fries?

Picture for question
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Heel simpel: Ze noemden vroeger Friesland ook Vriesland.

FRIESLAND of Vriesland, prov., bestaande uit de heerl. Friesland, zoo als tijdens het bestaan van de Republiek der Vereenigde Nederlanden, eene prov. uitmaakte. Die heerl. grensde N. aan de Noordzee, O. aan de heerl. Groningen en het landschap Drenthe, Z. O. aan Drenthe en aan het Oversticht of het landschap Overijsel, Z. en W. aan de Zuiderzee.

Toegevoegd op 26-04-2009 16:22:42
De naam Friesland is afkomstig van het dyslectisch gespelde Vriesland wat zoveel betekent als "land waar het altijd vriest". De spelfout in de naam is waarschijnlijk ontstaan in de oorlog van 1601, toen veel dyslectische Groningers delen van Vriesland bezet hielden.
(grapje)
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Blijkbaar heetten de Friezen heeeeel vroeger Frisii. Beide met een F dus. Ik zoek nog even verder naar de V in de Vries.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is blijkbaar vlakbij Spijkenisse een verzameling polders die twee provincienamen expres fout heeft gespeld zo lijkt het: Braband en Vriesland.

Overigens is Friesland in het Fries Fryslân, dus de naam Vriesland heeft nooit bestaan. Bovendien wordt de letter 'v' niet gebruikt in het Fries. En zoals al gezegd hadden ook de Romeinen het al over Frisia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Antoni;

Dat komt wel vaker voor bij achternamen die van een aardrijkskundige naam zijn afgeleid. Mijn achternaam heeft een 'z' in de spelling terwijl de plaatsnaam waar die van afstamt daar een 's' heeft. Op oude kaarten echter wordt die plaatsnaam weer wel met een 'z' geschreven.