Ik ben minderjarig en Mn vriend is meerderjarig. Me ouders keuren dit niet goed. Kunnen we wel samen zijn zonder dat hij problemen krijgt met politie?

Ik ben 16 jaar en Mn vriend is 21 we houden veel van elkaar en willen samen zijn. Me ouders keuren dit niet goed dus geen toestemming. Zijn ouders en familie vinden het wel goed. Kan ik samen zijn met hem ook zonder toestemming van me ouders ? Zonder dat Hij problemen krijgt met politie etc ? En als ik 17 ben Willen we ook verloven en trouwen , kan dat ? Zonder toestemming van ouders ? Aub ik wil veel informatie hierover vooral over het relatie hebben met hem zonder toestemming van ouders.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Relaties
9.8K
Ritsuka
6 jaar geleden
Op je 17de al trouwen? Maak eerst maar eens je school af, en ga daarna een tijdje samenwonen voordat je dit probeert.
Rieneke1
6 jaar geleden
Je kan je hele leven nog trouwen, waarom zo'n haast? Op jouw leeftijd kan je beter aan je ontwikkeling werken, daar heb je de rest van je leven profijt van.
Castle
6 jaar geleden
Liefde maakt blind en woede ziet alles. Je hebt je hele leven nog voor je. Waarom trouwen zo snel? Zoals Ritsuka zegt: "Maak eerst je school af..". Trouwen kan altijd nog. Mocht het om een of andere manier uitgaan dan heb je nog iets om op terug te vallen. Ik weet hoe meer je tegenstand krijgt van je ouder des te meer trek je naar je vriend toe maar ze hebben het beste voor je voor. Misschien zie je het nu nog niet maar je gaat het nog zien.
tinus1969
6 jaar geleden
Eens. Trouwen kan altijd nog. Ga eerst maar eens ene jaartje of wat samenwonen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Lalala, wacht liever een paar jaar, je kunt toch wel samen zijn daarvoor hoef je niet te trouwen.
Fijn dat je schoonouders jullie wel als stel zien.
Maak beter eerst je school af, daarna nog een beroepsopleiding waarvan je zelfstandig kunt leven.
Doe dit niet voor je ouders, doe het voor jezelf. Mogelijk komt er ooit een dag dat je erg bij zal zijn: omdat je dan financieel voor jezelf en eventuele kinderen kunt zorgen. Ook al denk je dat dit nooit zal gebeuren, je weet het niet en het is een financiële val die onnodig is. Denk goed na voordat je een beslissing neemt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Lalajal123, Of jouw vriend de komende twee jaren problemen met justitie krijgt ligt helemaal in jouw handen.
Kijk eens naar het antwoord van @KeyserKev, het is maar één van de vele voorbeelden van wat er kan gebeuren als de meerderjarige partij de vriendschap verbreekt.
Vanuit mijn ervaringen kan ik zeggen dat in dergelijke gevallen sommige ouders niets te ver gaat om degene die het uitmaakt aan de hoogste boom te hangen.
Ik zeg niet dat dat bij jouw het geval zal zijn, maar het komt veelvuldig voor, jouw vriend neem dus wel risico.

Het beste antwoord

Zolang er door de ouders geen verklaring of beschuldiging van aanranding of verkrachting op het bureau wordt afgelegd, zijn er wettelijk voor u en uw 21jarige vriend geen problemen.
Vanaf 16jaar heeft een persoon seksueel zelfbeschikkingsrecht.
Seksuele contacten tussen een 16jarige en een 21jarige zijn op grond van de wet niet verboden.
Het maken of toestaan tot het maken van pornografische foto's met de leeftijdsgroep tot 18jaar is strafbaar. Heb je dus een relatie, maak dan geen naaktfoto's of foto's die op een seksuele handeling kunnen duiden.

Een 16-18jarige mag, ook tegen de wens van de ouders, met een vriend van 21 jaar samen zijn, problemen kunnen er alleen komen als een ouder op het bureau een verklaring aflegt dat er bv verkrachting heeft plaatsgevonden.
Er volgt dan een informatief gesprek met de aangever en met het minderjarige 'slachtoffer'.
Als de minderjarige verklaart dat de verklaring van de aangevers niet deugt, in ieder geval niet de waarheid is, kan er ook geen vervolging plaatsvinden.

Verloven is een informele gebeurtenis en mag bij wijze van spreken al vanaf de wieg.
Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan mag vanaf 18 jaar, is een van de partners jonger dan kan de minister van Justitie en Veiligheid huwelijksdispensatie verlenen, maar alleen op gewichtige gronden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel erg Bedankt voor je informatie :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Lalalaj123, De volgende overdenking wil ik je nog meegeven.
Het leeftijdsverschil tussen jullie is niet groot, maar een jongeman van 21 en een meisje van 16jaar (sweet seventeen) zitten allebei in een verschillende levensfase. Jij zit nog in de fase van jeugd naar volwassenheid. Voor jouw vriend is, als het goed is, deze fase al een gepasseerd station.
Wat je ook beslist, wees in ieder geval zo verstandig om de zgn gewichtige gronden voor een huwelijksdispensatie te voorkomen.
Wat nu nog rozengeur en maneschijn is kan een jaar later roze schijn en maansverduistering zijn.
Ik wens jullie beiden veel wijsheid.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb nog een vraag zodat t duidelijker wordt voor me. Er kan dus niks gedaan worden dat ons uit elkaar haalt toch als ik zeg dat hij niks deed ? Door de politie etc ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies. en je hoeft helemaal niets te verklaren.Je bent 16 en hebt seksueel zelfbeschikkingsrecht. Dat ligt wettelijk vast. https://www.allesoverseks.be/themas/seks-in-de-praktijk/eerste-keer/vanaf-welke-leeftijd-mag-ik-seks-hebben
Dit geldt voor Nederland én België
Duidelijker kan ik het niet maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewlel voor al je informatie je hebt veel geholpen ermee dankjewel
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Lalalaj123, goed om te horen. Wat wel blijft gelden is dat je woonadres bij je ouders is, de huisregels gelden dus voor zowel voor jou als voor jouw vriend. Door de week zoveel mogelijk thuis, je huiswerk maken, zorg voor goede cijfers, haal je diploma en ga ook af toe alleen met vriendinnen aan de zwier.

Andere antwoorden (2)

Wettelijk gezien mogen jullie een relatie hebben.

Jullie mogen ook seks hebben. De seksuele meerderjarigheid is in België en Nederland 16 jaar.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Seksuele_meerderjarigheid vind je hierover:

"De seksuele meerderjarigheid of het seksueel zelfbeschikkingsrecht heeft betrekking op de leeftijd vanaf wanneer iemand wettelijk is toegelaten om seksuele handelingen te stellen met een andere persoon. Deze leeftijd verschilt van jurisdictie tot jurisdictie, maar is doorgaans tussen de 14 tot 18 jaar. In België en Nederland bedraagt deze leeftijd 16 jaar."

In België wordt de seksuele meerderjarigheid bepaald in artikel 372 van het Strafwetboek. In Nederland wordt die leeftijd bepaald in de artikels 245 en 247 van het Wetboek van Strafrecht.

Het is wel van belang dat de relatie vrijwillig is. Er mag bijvoorbeeld geen sprake zijn van overwicht, bijvoorbeeld door het leeftijdsverschil. In artikel 248a van het Wetboek van Strafrecht staat hierover het volgende:

"Hij die door giften of beloften van geld of goed, misbruik van uit feitelijke verhoudingen voortvloeiend overwicht of misleiding een persoon waarvan hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat deze de leeftijd van achttien jaren nog niet heeft bereikt, opzettelijk beweegt ontuchtige handelingen te plegen of zodanige handelingen van hem te dulden, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie."

Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2018-01-01#BoekTweede_TiteldeelXIV_Artikel248a.

Een huwelijk is niet mogelijk voordat beide partners de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt. Dit is geregeld in de Wet Tegengaan huwelijksdwang. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Kinderhuwelijk#Nederland en http://wetten.overheid.nl/BWBR0037085/2015-12-05.

Toegevoegd na 7 uur:
Dit allemaal is de juridische kant. Dit neemt allemaal niet weg dat je ouders verantwoordelijk zijn voor je welzijn tot je achttiende en op sommige terreinen nog tot je eenentwintigste jaar, dat je ouders over het algemeen het beste met je voor hebben en dat pubers minder goed dan volwassenen de consequenties van hun daden kunnen overzien.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Goed antwoord, wat niet wil zeggen dat de keus die lalala wil maken verstandig is.
Thecis
6 jaar geleden
+
Al meen ik me te herinneren dat het wel mogelijk is om voor je 18e te trouwen. Is een moeilijk proces, heeft toestemming van de koning nodig en wordt maar heel zelden tot nooit toe gestaan. Maar dit is even uit het hoofd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Mee eens, prima toevoeging.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor jullie informatie
Antoni
6 jaar geleden
Graag gedaan!
Tuurlijk kan dat maar...
Ik heb dit ook gehad met mijn ex-vriendin en nadat we uit elkaar zijn gegaan hebben haar ouders mij aangegeven bij de politie voor verkrachting. Zorg wel dat je ouders het niet zover laten komen.
En over het trouwen en verloven,
Verloven kan op zich wel al maar om te trouwen moet je minstens 18 zijn dus daar ga je nog met moeten wachten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Het is erg oppassen als één van de twee nog minderjarig is.
Wat u is overkomen gebeurt vaker. Meestal een wraakactie als de verkering uitgaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kan je aub vertellen wat er daarna was gebeurt nadat ze je hadden aangegeven voor verkrachting. Wat deed de politie ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als er op het bureau een melding wordt gedaan (door de ouders of het 'slachtoffer' dient er eerst een informatief gesprek te volgen met het slachtoffer of met degene die de melding doet. Zij krijgen bedenktijd of zij alsnog via een aangifte het Openbaar Ministerie willen verzoeken een onderzoek te starten. Als het slachtoffer de consequenties gaat overzien wordt meestal afgezien van het doen van aangifte.
Zo niet dan volgt er een zeer belastend traject voor alle partijen, dat vaak eindigt met het intrekken of het niet kunnen bewijzen van de beschuldigingen. Maar de ellende die is veroorzaakt, kan niet worden hersteld.