wat kan ik doen om mijn man te helpen uit zijn depressie ?

mijn man zijn mama heeft nooit omgekeken naar hem . hij heeft nu het gevoel dat zijn papa hem ook in de steek aan het laten is ( is zijn zoon zijn verjaardag vergeten ( kan ook wel zijn omdat hijzelf erg ziek is ) enz.) volgens hem is hij het zwarte schaap in de familie en is zijn zus de lieveling van iedereen . en als ik eerlijk moet zijn heeft hij niet echt ongelijk. als ik vraag aan hem hoe het gaat gaat alles goed tot op een gegeven moment dat zijn emmer overloopt en dan is hij depressief met zelfmoordgedachten enal . heb hem al voorgesteld voor gespecialiseerde hulp te zoeken maar dat wilt hij niet .
wr hebben samen een dochter en hij heeft nog een dochtertje uit een vorige relatie maar van die moeder mag hij haar maar heel weinig zien en alleen als het haar uitkomt . ( zijn wel bezig met gerechtelijke stappen ) dus dit alles maakt het hem ook niet gemakkelijk.
ik luister naar hem en hij zegt dan je weet niet hoe het voelt waarop ik antwoord dat het juist is wat hij zegt dat ik inderdaad niet weet wat hij voelt maar dat ik er ben voor hem en hem op welke manier ook wil helpen en dat ik weet dat hij nu alles negatief ziet en dat dit tijf nodig heeft maar dat we er samen doorkomen.

heb nog niet alles vertelt en spring van de hak op de tak maar ik ben ten einde raad .
kan er niet van slapen en als ik in slaap lig is ons babytje er voor haar melk dus ja ben er zelf beetje onder door aan het gaan maar hou me sterk voor hem , onze dochter en zijn andere dochter

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Relaties
1.4K

Antwoorden (1)

Als de somberheid van je partner langer dan 2 weken aansleept of ernstig wordt, dan kan je best stimuleren om professionele hulp te zoeken. Naar de huisarts gaan is een goede eerste stap. Je kan gerust zeggen dat je je zorgen maakt. Dat geeft je partner het gevoel dat hij of zij van betekenis is voor jou. Mensen die depressief zijn, kunnen het idee hebben dat ze er niet toe doen.

Je partner steunen en helpen betekent echter niet dat je hem of haar kan 'redden'. Ga je niet als een overspannen hulpverlener gedragen door voortdurend adviezen te geven en oplossingen te presenteren. Je blijft partner, je bent geen hulpverlener. Dat zijn twee heel verschillende rollen. Het helpt je partner niet vooruit en je loopt zelf kans om vroeg of laat 'opgebrand' te geraken. Het heeft geen zin om er zelf onderdoor te gaan.

Het kan wel een goede zaak zijn om je te informeren over depressie. Het kan jou helpen om een aantal zaken in perspectief te zien. Als je zelf nooit depressief geweest bent dan kan het behoorlijk lastig zijn om te begrijpen wat je partner doormaakt. Je kan je partner wel betrekken bij het zoeken naar informatie. Zeker wanneer deze het moeilijk heeft om de depressie te erkennen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een luisterend oor bieden is van groot belang. Probeer te luisteren naar de gevoelens en gedachten die bij hem of haar spelen, zonder daar een oordeel over te vellen. Dit kan ook helpen om het probleem te erkennen. Erkennen dat je depressief bent, is immers vaak niet vanzelfsprekend.
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Prima bron, vol met goede adviezen. Goed gevonden Fremar.