Mag je een relatie hebben met de neef van je halfzus?

Ik heb sinds een tijdje een relatie met de neef van mijn halfzus. We houden echt wel van elkaar maar ik weet eigenlijk niet of dit mag. Weet iemand of we dan eigenlijk familie zijn van elkaar en of we een relatie mogen hebben?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Relaties
5.2K
tinus1969
6 jaar geleden
Veel belangrijker; wat ben jij van die neef? Is die neef familie via de ouder die jij niet deelt met je halfzus?

Antwoorden (4)

Volgens de nederlandse wet mag je zelfs trouwen met een volle neef .
De enige voorwaarde daaraan is dat je verklaart dat het een huwelijk uit vrije wil is.

----Sinds 5 december 2015 mag door de Wet tegengaan huwelijksdwang een huwelijk tussen neef en nicht alleen gesloten worden als er een beëdigde verklaring is van beide partners dat zij uit vrije wil toestemming geven voor het huwelijk. Een neef/nichthuwelijken is een huwelijk tussen volle neven en nichten of tussen oom of tante en neef of nicht.---
6 jaar geleden
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Bah! Tussen oom of tante en neef of nicht?
Begrijp ik dat goed? Ik mag trouwen met de broer van mijn moeder?
Erna55
6 jaar geleden
@HeerVoldermort :
Wanneer jullie dat zouden willen, dan mag dat.
Ja dat mag wel maar je moet uitkijken voor ziekte"s omdat het familie is wel niet zo dichtbij maar toch
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat?!?! Ziektes? Welke bedoel je dan? Verklaar je eens nader?
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoeld straat10jp daarmee inteelt. Maar vs heeft het over haar halfzus. De neef kan dus ook helemaal los staan van haar. Geen bloedverwanten. Als vs en haar halfzus dezelfde moeder hebben maar een andere vader en de neef in kwestie is een neef via vaders kant. Dan zijn neef en vs geen bloedverwanten.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik ga trouwens van die situatie uit. VS heeft het niet over "mijn neef" of "onze neef" maar over "de neef van" haar halfzus.
Erna55
6 jaar geleden
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Neef
--- Biologisch zijn er lichte bezwaren in te brengen tegen een neef-nichthuwelijk, omdat dit voor inteelt kan zorgen. De kans op aangeboren afwijkingen is echter ongeveer 2-3% meer dan bij een huwelijk tussen niet-verwante paren, welk risico vergelijkbaar is met vrouwen van 35 jaar en ouder die een kind krijgen. Wetenschappers vinden het scheef als men vrouwen boven de 35 wel laat trouwen, maar neven en nichten om die reden niet.[4]
-------
ja hoor dat mag. Of het verstandig is om kinderen te hebben kan je laten onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Neef
—- Biologisch zijn er lichte bezwaren in te brengen tegen een neef-nichthuwelijk, omdat dit voor inteelt kan zorgen. De kans op aangeboren afwijkingen is echter ongeveer 2-3% meer dan bij een huwelijk tussen niet-verwante paren, welk risico vergelijkbaar is met vrouwen van 35 jaar en ouder die een kind krijgen. Wetenschappers vinden het scheef als men vrouwen boven de 35 wel laat trouwen, maar neven en nichten om die reden niet.
Neef van je halfzus? Dus niet van jou? Dat betekent dus dat het van je zus wel een bloedverwant is, maar niet van jou (omdat je wel dezelfde moeder hebt, maar het een neef is via vaders kant OF je dezelfde vader hebt, maar het een neef is via moeders kant). Genetisch gezien is er dus geen enkel beletsel.

Dit valt een beetje in dezelfde categorie als: jij hebt een volle zus, zus krijgt een relatie met een jongen, jij vindt de broer van die jongen wel leuk. Is er dan een beperking? Nee.

Ik zou er gewoon achteraan gaan en als het even kan er gelukkig mee worden.