Trouwen in Gretna Green, hoe gaat dat in zijn werk?

Beide aanstaande huwelijkspartners hebben de Nederlandse nationaliteit en zijn meerderjarig

5 jaar geleden
in: Huwelijk
4.3K
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.visitscotland.com/nl-nl/about/scottish-weddings/practical-information/

Antwoorden (1)

"Toestemming van land waar u trouwt of een geregistreerd partnerschap sluit

Wilt u trouwen of een geregistreerd partnerschap sluiten in het buitenland? Dan moet u nagaan of dit mag volgens de rechten van het land (als vreemdeling). Dit doet u bij de buitenlandse instantie waar u trouwt of een partnerschap sluit. U kunt niet op een Nederlandse ambassade in het buitenland trouwen of een geregisteerd partnerschap sluiten.

Documenten voor huwelijk of partnerschap in het buitenland
Wilt u weten welke documenten u nodig heeft voor een huwelijk of partnerschap? De buitenlandse instantie waar u trouwt of een partnerschap sluit, kan u dit vertellen. Dit kan bijvoorbeeld een afschrift van uw geboorteakte zijn en een verklaring over uw burgerlijke staat.
Buitenlandse huwelijksakte of partnerschapsakte registreren

Woont u in Nederland? Dan moet u uw in het buitenland gesloten huwelijk of geregistreerd partnerschap registreren in de Basisregistratie Personen (BRP).

(...)

Legalisatie buitenlandse huwelijksakte of partnerschapsakte
Wilt u de buitenlandse huwelijksakte of partnerschapsakte in Nederland laten inschrijven? Dan moet u de buitenlandse akte eerst laten legaliseren. Dit laat u doen door de autoriteiten van het land waar u getrouwd bent. Daarna moet de Nederlandse diplomatieke vertegenwoordiging van dat land de huwelijksakte of partnerschapsakte legaliseren.
Verklaring van huwelijksvoornemen

In sommige landen vragen de plaatselijke autoriteiten om een verklaring van huwelijksvoornemen. De Nederlandse ambassade of het consulaat in het land waar u wilt trouwen, geeft deze verklaring af.
Ongehuwdverklaring of verklaring van huwelijksbevoegdheid

In sommige landen moet u bewijzen dat u niet getrouwd bent. Of dat u geen geregistreerd partnerschap heeft met iemand anders. Hiervoor heeft u een ongehuwdverklaring of een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig. De buitenlandse instantie waar u gaat trouwen of een partnerschap gaat sluiten kan u vragen naar een van deze verklaringen. Beide verklaringen kunt u aanvragen via de burgerlijke stand van uw laatste woonplaats."
Toegevoegd op 28 oktober 2018 06:21: bron