mag je relatie met iemand van 15 als je zelf 20 bent?

Mijn vrienden zeggen allemaal dat ik het uit moet maken omdat zij 15 is en ik 20
Dat het strafbaar is enzo ik wordt er helemaal gek van

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Relaties
8.7K

Antwoorden (2)

Je hoeft je relatie niet uit te maken. Maar het is wijs om te wachten met seksueel contact tot ze 16 jaar is.
Seks hebben met iemand van 15 jaar is volgens de wet verboden.

In artikel 245 van het Wetboek van Strafrecht staat dat het verboden is om seks te hebben met kinderen van tussen de 12 en 16 jaar (voor kinderen onder de 12 jaar geldt een apart artikel (artikel 244) omdat daar zwaardere straffen op staan). Vanaf 16 jaar word je volgens onze wet als seksueel volwassen beschouwd.
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Wat klopt hier niet aan volgens degene die een min geeft ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet gehinderd door enige kennis, vermoed ik
Wettelijk gezien mag je een relatie met een minderjarige aangaan mits de ouder ermee instemmen (Maximaal 5 jaar ertussen)

Toegevoegd na 1 minuut:
Seksueel contact mag pas vanaf het 16de levensjaar waarmee iemand seksueel volwassen beschouwd wordt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Waar komt die 5 jaar vandaan???
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waar haal je dat vandaan? Ik daag je bij deze uit om een bron te vinden.