Er is een Vereniging van Verlegen Mensen, de VVM. Misschien zou je daar lid van kunnen worden. De vereniging organiseert allerlei bijeenkomsten en cursussen voor mensen die hun verlegenheid willen verminderen.

Kijk voor meer informatie op http://verlegenmensen.nl.

Toegevoegd na 20 minuten:
Via de vereniging leer je mensen kennen die vrienden kunnen worden, maar je zal ook leren om te gaan met je sociale angst zodat je buiten de vereniging ook nieuwe mensen kan leren kennen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze organiseren inderdaad trainingen, waar je vaardigheden leert om beter met je sociale angst om te gaan. (zowel gespreksvaardigheden als een andere manier van denken).
En daarnaast organiseren ze uitstapjes/activiteiten waar je je voor op kunt geven en die je samen met "lotgenoten" doet; je kunt dan oefenen in het omgaan met andere mensen die daar om de dezelfde reden zijn en je ziet dat er meer mensen zijn zoals, jij, wat ook prettig kan zijn. Ik kan het je zeker aanraden!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En daarnaast kun je ook andere activiteiten ondernemen waarbij je in contact komt met andere mensen. Je kunt dan het beste kiezen voor activiteiten waarbij je contact "moet" maken met anderen; waarbij je met een groepje iets gaat doen. Dus niet iets waarbij je individueel bezig bent.
Bijvoorbeeld een cursus of club.
Iets als sportschool is minder geschikt, omdat je daarbij echt zelf contact moet gaan opzoeken, doordat je in je eentje bezig bent. Zorg in elk geval dat je regelmatig onder de mensen komt; daar heb je de kans om anderen te ontmoeten.
Thuis in je eentje niet.
Sharonves
7 jaar geleden
Top, dankjulliewel!
Antoni
7 jaar geleden
Graag gedaan!

Andere antwoorden (1)

Het belangrijkste is om eerst uit te zoeken waar het "probleem" vandaan komt, bijvoorbeeld gepest worden/geweest, traumatische ervaringen, etc.. Daarna moet je dat "probleem" zien op te lossen. Bijvoorbeeld d.m.v. traumaverwerking of een assertiviteitstraining. Ook zou je naar de huisarts kunnen gaan, zodat hij je kan doorverwijzen naar een hulpverleningsinstantie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sharonves
7 jaar geleden
Ik zit al bij een psycholoog, maar toch bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb me vroeger op een gegeven moment een soort van rol aangemeten. Als tiener kom je al ver met een grote mond, en gewoon doen wat de anderen doen. En oefenen in een rollenspel met iemand die je vertrouwd zoals bijv. 1 van je ouders. Ze hebben mij 2x naar een 'assertiviteits-training' gestuurd. Als tiener, en met 30 jaar. Helemaal waardeloos! Dat is voor mensen die niet durven. Als iets onnatuurlijk voelt, zal dat waarschijnlijk zo blijven. Oefenen helpt wel, maar alleen bij wat je oefent. Iedere nieuwe situatie zal weer moeilijk zijn. Heb jij ook toevallig zo'n moeite met binnenkomen op een verjaardag, en te bedenken wie je een hand moet geven, wat je moet zeggen, en wie je moet zoenen? En hetzelfde bij weggaan?
Sharonves
6 jaar geleden
@MKB, sorry voor deze late reactie maar ik hou me daarbij inderdaad druk over. Het is ook een van de redenen waarom ik niet graag naar feestjes ga waarbij je mensen persoonlijk moet begroeten. Ik heb liever dat ik gewoon hoi zeg op een afstand.