Hoe zorg ik dat vriend mij eerst ten huwelijk vraagt voordat we een huis kopen?
Hallo allemaal,
Ik ben een vrouw van 34 en mijn vriend is 40. We hebben nu 4 jaar een relatie. Ieders een eigen woning. Mijn vriend wil graag een huis met mij kopen. Ik wil dat ook! Maar wil eigenlijk dat hij mij eerst ten huwelijk vraagt. We hebben het hier wel eens over gehad en ik weet dat hij uiteindelijk wel wil trouwen. Mijn vriend had het gisteren ineens over een samenlevingscontract als we samen een huis kopen. Dit wil ik echt niet! Ik ben daar verder niet op ingegaan. Hoe pak ik dit aan? Ik wil hem niet wegjagen. Ik wil ook geen huwelijksaanzoek als voorwaarde om samen een huis te kopen. Ik wil dat dit uit hemzelf komt! Iemand tips? Alvast bedankt!
Maar, ik lees heel veel ‘ik wil’. Jouw vriend ‘wil’ ook vast iets.
Gebruik dus termen als: ik zou het fijn vinden….
Of: hoe zie jij het?
Het kan best zijn dat hij een andere volgorde voor ogen heeft.
En, het is 2025. Jij kunt hem ook ten huwelijk vragen. Het gaat uiteindelijk om het huwelijk, niet om het aanzoek.
Hier zitten uiteraard wel andere mogelijkheden maar het is wel de basis.
Misschien heeft jouw vriend een hele andere gedachte, dat kan en mag ook.
Ik vind het wel heel goed van jou dat je zelf zegt dat dat misschien stom in jouw hoofd zit. Dan geef je dus aan dat jouw gedachte misschien niet klopt. Waardoor die gedachte is ontstaan, is ook belangrijk.
Dus praten met jouw vriend.
Geef gewoon aan dat je het fijner vindt om eerst te trouwen. Misschien weet je vriend dat geeneens.
Leg ook aan hem uit waarom trouwen belangrijk is voor jou.
Afwachten dat hij doet wat jij graag wilt (zonder dat hij dat weet) kan enorm gaan frustreren.
Hebben jij of je vriend al kinderen uit een eerder huwelijk? Dan is het (vanwege oa erfrecht en onderhoudsplicht) maar de vraag of trouwen verstandig is - juist trouwen maakt de situatie dan ingewikkeld. Dit is te ingrijpend om te baseren op 'het gaat me om de titel'.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.