Mag een bruiloft bij het gemeentehuis worden afgezegd als je nee zegt voor de grap?

Ik heb wel eens gehoord dat bruiloften niet doorging doordat één van het paar voor de grap nee zei bij het ja-woord. Mag dat van de wet?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Huwelijk
8.2K

Antwoorden (3)

Nee en ja.
Nee, dat kan niet, want een bruiloft heeft niets met het gemeentehuis te maken.
En ja, een huwelijk gaat niet door als een van de partijen NEE zegt.
Een huwelijk gaat ook niet door als een van de aanwezigen (gegrond) bezwaar heeft tegen dit huwelijk. Bijvoorbeeld als één van de partijen al gehuwd is.
En dit is wettelijk toegestaan, en in het laatste geval zelfs verplicht.
5 jaar geleden
Ja dat gebeurt wel eens dat is niet leuk. Maar soms bedenk iemand zich op het laatste moment en ja dat mag van de wet. Je beslist toch zelf of je wel of niet ja zegt. Zonde van het geld wat er betaald is en misschien nog moet worden betaald voor feest en wat niet meer.
5 jaar geleden
Als "nee" wordt gezegd bij het gemeentehuis komt het burgerlijk huwelijk niet tot stand. Zie onderstaand artikel 67 uit Burgerlijk Wetboek 1. Een "nee" betekent dat men niet verklaart elkaar aan te nemen tot echtgenoten en dan komt het huwelijk niet tot stand. Wie voor de grap "nee" zegt op dat moment zet zichzelf voor gek.

"Artikel 67

    1 De aanstaande echtgenoten moeten ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand en in tegenwoordigheid van de getuigen verklaren, dat zij elkander aannemen tot echtgenoten en dat zij getrouw alle plichten zullen vervullen, die door de wet aan de huwelijkse staat worden verbonden.

    2 Terstond nadat deze verklaring is afgelegd, verklaart de ambtenaar van de burgerlijke stand, dat partijen door de echt aan elkander zijn verbonden, en maakt hij daarvan in het daartoe bestemde register een akte op. "
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Ik denk overigens, dat wie voor de grap nee zegt en daarna alsnog ja, heus wel zal trouwen. Maat je moet de door @Computoon genoemde verklaring geven.