Is het mogelijk met mijn vriend (een asielzoeker) te trouwen en wat zijn de Procedures.?

Ik heb 2jaar relatie met mijn vriend (een asielzoeker) en we willen binnenkort gaan trouwen. Ik heb een onbepaalde tijd verblijfsvergunning . Binnenkort krijg ik NL nationaliteit. Mijn vraag is, is het mogelijk in Nederland, Belgie of Denmarken met mijn vriend te trouwen en wat zijn de procedures.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Huwelijk
4.6K

Antwoorden (1)

Hebt u de nationaliteit van een land buiten de Europese Unie of een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd en wilt u in Nederland blijven wonen, dan moet u een ‘Verklaring geen schijnhuwelijk’ de opvolger van de M-46, ‘afleggen . De gemeente vraagt geen advies meer aan de vreemdelingenpolitie. De Verklaring geen schijnhuwelijk is een zogeheten 'eigen verklaring'. Dat betekent dat u hem zelf invult en ondertekent.
Het is dus niet zo dat een huwelijk met een Nederlander de andere partner (degene van wie een asielverzoek loopt)een verblijfsrecht geeft. Verre van dat zelfs. Er volgt nog steeds een uitgebreide procedure bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst, waarbij het huwelijk van marginaal belang is.
In de praktijk is een huwelijk geen reden voor een reguliere verblijfsvergunning. Een geldig paspoort en werk hebben is van groter belang.
Als de huwelijkspartner terug moet naar zijn eigen land, om wat voor reden dan ook, hoeft de Nederlandse partner niet mee, maar mag wel.
Als uw partner in Nederland asiel heeft aangevraagd zullen andere landen hem nog niet toelaten.
Om zeker te zijn van een goede uitleg zodat u niet voor ongewenste verassingen komt te staan, kunt u het beste contact op nemen met de Immigratie- en Naturalisatiedienst IND).
U kunt zich ook wenden tot de Stichting Landelijk Ongedocumenteerden Steunpunt LOS