Waar kan ik opzoeken hoe (voorwaarden) mijn schoonouders getrouwd zijn?

Mijn schoonmoeder is overleden. Nu is er gezeur met de belastingaangifte, deze is verknoeid door de financieel adviseur. Hij zegt dat mijn schoonouders onder huwelijkse voorwaarden getrouwd zijn.

In het testament staat in gemeenschap van goederen.

En mijn schoonvader weet het zelf niet. In het trouwboekje stast het niet.

Waar kan je dit vinden?

5 jaar geleden
in: Huwelijk
2.9K
ronron1212
5 jaar geleden
Als er een testament is dan staat daar toch in wie erft
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@HeerVoldemort, het testament dat u hebt gelezen, was dat een testament bij de notaris of een testament dat u gevonden hebt bij de boedel.
U moet zeker weten en bevestigd door de notaris welk testament het laatste testament is.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Dit was het testament dat in een bruine enveloppe van een notariskantoor zat en is opgemaakt door een notaris in 1993, dit kantoor bestaat nog, zit zowat bij mij om de hoek. De testamenten van zowel vader als moeder zaten erin. Voor zover wij weten is er hierna nooit een nieuw testament opgesteld. In de belastingaangifte na overlijden is door de financieel adviseur gezet dat de kinderen hun kindsdeel al krijgen. En hij zegt dat de kinderen hier recht op hebben omdat pa en ma onder huwelijkse voorwaarden getrouwd zijn. Hierdoor moet er nu €8000,- erfbelasting opgehoest worden. Maar de kinderen willen het kindsdeel nu helemaal niet. Dat komt wel wanneer pa er niet meer is. Volgens de financieel adviseur kan dit niet omdat er dus een verdeling zou zijn, door de huwelijkse voorwaarden. Klinkt mij als kletskoek. Maar pa (81) heeft zo iets van: "Die man doet dit werk al jaren, hij weet het beter dan de kinderen." Na het overlijden van ma is pa ook erg onzeker geworden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@HeerVoldemort, dat kán het laatste testament zijn, maar dat hoeft niet.
De inhoud van een eventueel testament van jouw schoonvader is geheim tijdens zijn leven.
Het is zelfs geheim (tijdens zijn leven) óf er uit zijn naam een nieuw testament is opgemaakt. Stel dat het zo is, dan is zijn antwoord: ik weet het niet meer, een prima antwoord.
Om zeker te weten of het testament van 1993 van de schoonmoeder wel het laatste testament is zal jouw echtgenoot navraag bij een notaris moeten doen. Alleen erfgenamen krijgen informatie, en dan nog alleen over het gedeelte dat de erfgenaam betreft.
Of er een testament van jouw schoonvader is, krijg je tijdens zijn leven geen info.
https://www.doehetzelfnotaris.nl/is-mijn-testament-geheim/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@JoanDArc, wat een inhoudelijk sterke reacties. Ik zou er een antwoord van maken, zijn velen bij gebaat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@HeerVoldemort, wat goed om te horen dat het kindsdeel door geen van de kinderen nog gewild wordt (ongeacht wat de wet zegt).
HeerVoldemort
5 jaar geleden
@PJJMulder ik vind dat soort "kinderen" zo walgelijk! Het soort dat hun ouders uitzuigt bedoel ik dan. Ik sta er af en toe echt met verbazing naar te kijken wat geld bij mensen los maakt. Ik ben blij dat mijn man en zijn zussen zo niet zijn. Inmiddels is mijn schoonmoeder nu een half jaar geleden overleden, maar pa heeft er nog steeds zo'n intens verdriet van. Als de kinderen nu hun deel zouden opeisen dan kan je hem helemaal opvegen. En helaas zijn er genoeg "kinderen" die dat wel zouden doen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kindsdelen opeisen bij de langstlevende is volgens het standaard erfrecht niet mogelijk, tenzij er anders is bepaald bij testament.
De langstlevende kan wel beslissen de kindsdelen uit te betalen als dat gunstiger is ivm belastingen, dat mag deze helemaal zelf beslissen.
Betaalt de langstlevende het kindsdeel niet uit dan komt dit deel pas vrij als de langstlevende overlijdt. Tot zolang geldt verplicht wachten met opeisen van het kindsdeel.

Antwoorden (3)

Hiervoor kun je bij een notaris navragen doen. Voor huwelijkse voorwaarde is een notariële akte nodig. Anders moet je terecht bij de rechtbank waar deze zijn gedeponeerd.
5 jaar geleden
Als het een huwelijk is onder huwelijkse voorwaarden, dat zal dit waarschijnlijk zijn geregistreerd zijn het Huwelijksgoederenregister.
Via de site Rechtbank.nl kan je dit register inzien en van de registratie kan je ook een afschrift aanvragen.
De links naar de site van de Overheid hierover, en de pagina's van Rechtbank.nl heb ik hieronder gezet.
5 jaar geleden
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Op die site is niets te vinden, ook MIJN ouders niet, waarvan ik weet dat zij onder huwelijkse voorwaarden getrouwd zijn.
AnnBoo8146
5 jaar geleden
Als je niets op deze site kunt vinden, is er nog de optie van de notaris. Hij/zij moet dit uit kunnen zoeken.
Het testament dat na overlijden van de erflater in de boedel wordt gevonden kán het laatste testament zijn, maar dat hoeft niet.
De inhoud van een testament van de langstlevende is geheim tijdens zijn leven.
Het is zelfs geheim (tijdens zijn leven) óf er uit zijn naam ooit testament is opgemaakt of gewijzigd. Stel dat er in uw geval door uw schoonvader een gewijzigd testament is opgemaakt, dan is zijn antwoord: - ik weet het niet meer- als iemand er naar vraagt het slimste antwoord dat er gegeven kan worden. Klinkt iets vriendelijker dan: het gaat je niets aan.
Om zeker te weten of het testament van 1993 van de overleden echtgenote wel het laatste geldige testament is, is informeren bij de notaris de aangewezen weg. Alleen erfgenamen krijgen informatie, en dan nog alleen over het gedeelte dat de erfgenaam betreft.
Bij het CTR is over de inhoud van een testament niets bekend.
Het staat de langstlevende echtgenoot vrij om te besluiten de kindsdelen, onder aftrek van de reeds door hem betaalde erfbelasting, geheel of gedeeltelijk uit te betalen als dat financieel en belastingtechnisch voordeliger voor hem is. De langstlevende echtgenoot mag ook zelf bepalen dat hij tijdens zijn leven het ene kind wel het kindsdeel uitbetaalt en het andere niet. Er kan ook een afspraak gemaakt worden over de rente die over het kindsdeel wordt vergoed, ook dan kunnen kinderen verschillend behandeld worden. Deze betalingen hoeven niet per se via een notaris geregeld te worden. Het uitbetalen van de erfdelen kan onderling geregeld worden. Het dient zo te worden vastgelegd dat er getekend moet worden voor ontvangst van de gelden en er later niet meer op uitbetaling kan worden teruggekomen.
Als uw schoonouders hun testamenten hebben gewijzigd is ook van belang op dit vóór of ná 1 januari 2003 is gebeurd. Op 1 januari 2003 is het erfrecht ingrijpend veranderd. Nogmaals, hier hoeft uw schoonvader geen enkele mededeling over te doen. Alleen de inhoud van het testament van uw schoonmoeder is van belang voor de erfgenamen.
Schoondochters, schoonzonen, schoonzussen en zwagers zijn geen bloedverwanten van de overledene en kunnen daarom niet volgens de wettelijke regels van de overledene erven. Als zij niet expliciet in het testament worden genoemd, hebben zij ook geen enkel recht op inzage of informatie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ goed dat je er een antwoord op gegeven hebt! Jouw reactie was meer dan een reactie waard!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het erfrecht is gecompliceerd door de vele wettelijke regels maar de afhandeling van een erfenis, zeker als er een testament is, is vaak moeilijk door de emotionele kant. Bij een erfenis gaat het niet om rechttoe rechtaan verdelen, de erfgenamen moeten ook samen tot overeenstemming komen.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Het laatste testament van ma is van 1993. Die van pa weet ik niet, hij zegt ook 1993 en ik vermoed dat dit klopt. Ik mocht van pa beide testamenten inzien. De tekst is moeilijk, maar de eerste regels herl duidelijk "Jane Doe is in gemeenschap van goederen getrouwd met John Doe." Daarna wordt het moeilijk, maar ik haalde eruit dat de langstlevende het vruchtgebruik heeft van de gehele erfenis. Echter de financieel adviseur zegt: "Jane & John zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden en daarom moesten de kindsdelen nu al verdeeld worden." En daarom is dit ook in de belastingaangifte na het overlijden van ma gezet. Klopt het dat kindsdelen inderdaad verdeeld "moeten" worden na het overlijden van een partner bij een huwelijk onder huwelijkse voorwaarden? En ik snap niet waar die adviseur vandaan haalt dat pa en ma onder huwelijkse voorwaarden getrouwd zijn. Aangezien in het testament staat: in gemeenschap van goederen.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Wij hebben het gevoel dat de financieel adviseur maar gewoon een aangifte heeft ingevuld, zonder te vragen wat pa precies wilde. Pa heeft daar wel €350,- voor afgetikt. Ik heb de hele aangifte opnieuw gedaan voor hem en ingestuurd en uitstel van betaling aangevraagd. Ieder kind ontving namelijk een rekening namens de belastingdienst van ongeveer €2500 en dat moest even binnen 8 weken betaald worden. Je kan je voorstellen hoe pa (81) daarop reageerde, zijn hele wereld stortte in. Hij dacht dat hij het huis moest verkopen. Nu wil mijn man eigenlijk die financieel adviseur confronteren met zijn werkwijze, maar dan moeten we wel zeker weten dat zijn verhaal over die huwelijkse voorwaarden onzin is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@HeerVoldemort, informeren bij de notaris door uw man, eventueel samen met de mede-erfgenamen uw schoonvader, is de enige aangewezen weg.
Het is niet zeker of een nieuwe aangifte door de belasting wordt geaccepteerd, als de eerste aangifte gedaan is door een financieel adviseur (aangenomen dat hij een AFM-vergunning heeft).