Mag ik op 16 jarige trouwen en samenwonen?

Ik ben 16 jaar en me vriend 21 ik wil graag weten of je vanaf 16 kan trouwen en samenwonen. Zonder me ouders de toestemming ? En als het kan wat moete we daarvoor doen graag veel info aub
En ookals trouwe niet kan nog dan samenwonen tenminste ? Met zn moeder hij zn broertje en ik ? Kan dat aub graag veel infi

Toegevoegd op 16 april 2018 19:39: omschrijving

Weet jij het antwoord?

/2500

Trouwen beneden de 18jaar zonder toestemming van de ouders of voogd kan in geen geval, er zijn geen uitzonderingen meer. Als er toestemming door de overheid wordt verleend (huwelijksdispensatie), maar de ouders of voogd geven deze toestemming niet, zelfs dan kan er niet worden getrouwd. Trouwen voor meisjes van 16jaar tot aan het bereiken van de 18jarige leeftijd, die zwanger zijn om als minderjarige in het huwelijk te treden, is sedert 5 december 2015 niet meer mogelijk doordat de Wet tegengaan huwelijksdwang in werking is getreden. De toenmalige staatssecretaris Teeven heeft deze mogelijkheid geschrapt omdat hij het ongeloofwaardig vond, op zijn minst zeer twijfelachtig, dat een minderjarige de gevolgen van deze handelingen kan overzien. Een meerderjarigheidsverklaring die via de rechtbank kan worden afgegeven aan een jonge moeder van 16-18jaar maakt een huwelijk dus nog niet altijd mogelijk zonder de toestemming van de ouders. Voor de rechtbank overgaat tot de afgifte van een meerderjarigheidsverklaring is een degelijk onderzoek en een advocaat vereist. Waarschijnlijk zal een rechter gelet op jouw leeftijd, je gefixeerd zijn op een huwelijk of samenwonen zonder het hebben van voldoende financiële middelen en het hebben van niet reële ideeën, een meerderjarigheidsverklaring niet verlenen. Dat zou inhouden, dat zelfs als zou je zwanger zijn, je niet eens zelf voor het kind zou mogen zorgen, en trouwen beneden de 18jaar al helemaal niet. Je blijft tot je 18de jaar onder de kwalificatieplicht vallen. Voor die startkwalificatie is minstens een diploma mbo2 niveau vereist. Dat minimaal behalen geldt als de hoogste en enige prioriteit. Wat je vraag over het inwonen betreft kan ik heel kort zijn. Als jouw ouders daar geen toestemming voor geven dan dient de moeder van jouw vriend én jouw vriend rekening te houden met de wettelijke bevoegdheden van jouw ouders en deze te respecteren. Met andere woorden, het zou zeer onverstandig zijn om mee te werken aan jouw wens, tegen de wens van jouw ouders in.

Nee, dat kan niet. Men gaat er van uit dat je op 16-jarige leeftijd nog niet in staat bent om de gevolgen van je handelingen helemaal te kunnen overzien. Ook word je tegen jezelf beschermd dat je geen keuzes maakt waar je later spijt van krijgt. Sterker nog, dit blijkt ook uit het feit dat men overweegt om de leeftijd van het jeugdstrafrecht te verhogen naar 23 jaar, omdat het brein (en met name de gewetensontwikkeling) dan pas volgroeid is. Ik gun je alle geluk van de wereld. Als de liefde sterk is, dan lukt het vast echt om twee jaar te wachten. Dan kan je ondertussen sparen voor een mooi huisje en zoveel mogelijk opleiding doen om een leuke baan te krijgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100