wanneer ben je van adel en hoe moet je dat kunnen bewijzen als het uit je stamboom blijkt.

Een van mijn voorouders in een directe lijn was een Burggraaf.Ik neem toch aan dat dit een adellijke titel is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.8K

Het beste antwoord

Eerlijk gezegd vind ik ieder waardig levend mens van adel.
Elke andere manier die mensen als edelmens gedoopt heeft, weiger ik te erkennen.
Maar ik snap heel goed dat je vraag niet gesteld is om een antwoord van deze aard te krijgen..
Toch vind ik het fijn om dit even te ' luchten'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is niet per definitie een adellijke titel, want vroeger was het een functie. Het is Nederland niet meer mogelijk om als Burggraaf te worden opgenomen in de Nederlandse adel. Die titel wordt niet meer verleend door Koningin Beatrix.
Amadea
13 jaar geleden
Als je van adel bent is dat vermeld, drukkerij Zuidam in woerden geeft ieder jaar een boekje uit met alle adel in nederland, is ook te vinden in de biep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien aan een geslacht een adellijke titel is toegekend mogen de leden van dit geslacht, al naargelang de wijze waarop deze titel is toegekend (dat wil zeggen bij eerstgeboorte of op allen) één van de volgende titels voeren: ridder, baron, burggraaf, graaf, markies, hertog of prins.

Feitelijk wonen er thans geen mark- en burggrafelijke, Nederlandse adellijke families (meer) in Nederland.

Hier vind je een lijst van Nederlandse adellijke families zoals opgenomen in het Filiatieregister van de Hoge Raad van Adel in Den Haag, het formele register van de Nederlandse Adel.

Dus als je daar niet bij staat, dan ben je niet van adel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_adellijke_families
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Adel is een titel die mensen elkaar of misschien nog eerder zich zelf hebben gegeven. Wie eeuwen geleden de grootste schurk was,gaf zich zelf een adelijke titel. Adeldom blijkt uit je gedrag,niet uit een overgeerfde titel. Er zijn boeken waarin het complete adeldom van Nederland vermeld staat,daar zou je kunnen zien,of jij daar ook toe hoort.