Mag je een familiewapen als het jouwe beschouwen als je door de desbetreffende familie als kleinzoon geadopteerd bent?

Opgegroeid in een pleeggezin en officieel geadopteerd als kleinzoon. Als zoon was niet mogelijk om dat de biologische ouders nog leefden en geen goedkeuring gaven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het antwoord is waarschijnlijk simpeler aangezien we in Nederland alléén een gewoonterecht, maar geen wettelijk recht kennen omtrent het voeren van familiewapens. (Adel uitgezonderd, als je familie van adel is zou je je energie moeten steken in het laten verheffen in de adelstand waaruit dan gebruik wapen ook voortvloeit.)

Wanneer je familie niet van adel is, is het gebruiken van dat familiewapen dus wettelijk niet te verbieden want niet geregeld. Wel kunnen familiewapens worden geregistreerd bij de landelijke organisaties het Centraal Bureau voor Genealogie en de afdeling heraldiek van de Nederlandse Genealogische Vereniging. Kun je alleen nog ruzie krijgen met mensen die vinden dat jij er geen recht op hebt, maar wettelijk is daar niets tegen te doen. Geeft wel een hoop gedonder binnen de familie natuurlijk als je pech hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Adoptie is een rechtsgeldige verbintenis waarmee eerdere familiebanden definitief zijn verbroken. Diegene die is geadopteerd mag de adoptief gezin als de zijne beschouwen. Wettelijk gezien zijn de rechten gelijkgesteld als de evt amdere kinderen uit dat gezin