Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan men door handtekening vergelijking familiebanden aantonen?

Het aantonen van familiebanden bij levende mensen gebeurt vaak bij DNA onderzoek. Maar dat kan niet bij b.v. in de 19e eeuw overleden personen. Stel, als men bij een genealogisch (voorouder) onderzoek vastloopt, kan men zich er dan uitredden door het vergelijken van handtekeningen op akten van verschillende personen? Ik geef een voorbeeld. Aktes worden vaak ondertekend door familieleden. Ik zit vast met de voorouders van de vader van mijn betovergrootvader Gosse Jans of Tjerks de Jager, wonende te Grijpskerk (Gr.), schipper afkomstig uit Sneek. In het Friese rijksarchief heb ik geen aanknopingspunten kunnen vinden in kerkelijke registers van geboorten en huwelijken. Ik heb wel burgerlijke registers van Sneek van na 1812 erop nageslagen over mensen met de naam De Jager met de bedoeling handtekeningen te vergelijken met aktes uit Grijpskerk. Kan dat?

11 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als u bedoelt dat familieleden misschien handtekeningen hebben die in bepaalde opzichten op elkaar lijken, moet het antwoord zijn: nee. Daarvoor zijn handtekeningen teveel afhankelijk van toeval. Zelfs de zogenaamde wetenschap van de grafologie (karaktereigenschappen afleiden uit iemands handschrift) is wetenschappelijk door de mand gevallen. Dit is nog weer een paar bruggen verder.
Er kunnen wel verschillen of overeenkomsten zijn in handschrift, afhankelijk van waar men heeft leren schrijven. Zo schrijven we in Nederland het cijfer "1" meestal als een streepje; in Duitsland maken ze eerst een opgaande haal en dan pas een haal naar beneden. Maar dat heeft weinig te maken met uw vraag, dus ik zou deze zinnen ook weer kunnen wissen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je bedoelt dat hij of zijn familieleden als getuigen hebben getekend bij andermans geboorte/huwelijk/overlijden, dan zou dat je misschien op een nieuw spoor zetten. Maar het is mijns inziens geen bewijs.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding