Zitten er rechten op familiewapens?

Ik ben van plan een onderneming te starten, ik wil mijn familiewapen gebruiken afgebeeld op mijn producten. Mag ik dit zomaar doen of heb ik hier geen (alleen)recht op?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om ervoor te zorgen dat je er alleenrecht op hebt kun je patent op je logo aanvragen. Het lijkt me sterk dat een familiewapen door iemand anders gebruikt wordt, maar om er zeker van te zijn dat dit niet al zo is kun je een patentonderzoek laten doen naar dat logo. Als het logo niet door iemand anders gebruikt wordt, mag je dit sowieso gebruiken. Een familiewapen is tegenwoordig bijna hetzelfde als een logo. Het lijkt me dus ook verstandiger om je familiewapen in officiële documentatie als logo te definiëren. Maar dat terzijde.

Antwoorden (1)

Nederland kent geen recht op het aannemen en voeren van een (familie)wapen.
Er is geen wettelijk grondslag met betrekking tot het voeren van (familie)wapens.
Een ieder staat het vrij een (familie)wapen aan te nemen en te voeren, mits men niet onzorgvuldig handelt ten opzichte van anderen, die een bepaald familiewapen reeds voeren.
De wapenregistratie van burgerlijke (familie)wapens in het Wapenregister van het door de rijksoverheid erkende Centraal Bureau voor Genealogie, belast met het beheer van 's Rijks genealogische en heraldische verzamelingen, kan als "officieel" gezien worden.
Het beste is het (familie)wapen als merk laten registreren bij het Benelux- Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) in Den Haag om het recht van het voeren van het eigen (familie)wapen veilig te stellen.