In hoe ver ben je nog familie?

Ik heb familie in Amerika van mijn oma's achter nicht, nu ben ik aan het praten met dus 1 van haar klein kinderen. maar ik vraag me dus af tot hoe ver gaat het? Kwa bloedlijn en mag je het familie noemen.

Dus even de lijn: ik-moeder-oma-overgroot oma-oud oudtante- achter achternicht- achter achter achternicht- achter achter achter achter neef.

Of doe ik hier iets fout? Kwa optellen wie kan me helpen!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (2)

Als je maar ver genoeg uitzoekt is half europa familie van elkaar via Karel de Grote, dus de juist begrip is dat je een verre achternicht en/of neef van elkaar bent. In het spraakgebruik wordt nog onderscheid te maakt of het aangetrouwd is of rechtstreeks.

De bloedband wordt steeds zwakker, maar technische en juridische kan geschreven worden in welke graad je familie bent, maar praktisch kun je geen rechten ontlenen aan het 5 of 6 graads of verder. Behalve als je geen 1, 2, 3 of 4 graads familie meer hebt of zeer weinig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@conqui, dat kun je alleen zien door DNA te onderzoeken. en in dat geval staat neef neef soms dichter bij elkaar dan 2 broers.
maar over zoveel sprongen zal het redelijk verwatert zijn
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hebt biologische ofwel DNA verwantschap, dus de bloedband kan vrij dun of vrij dik zijn. Maar je hebt ook de gevoelsmatige familie band. En meestal heb je tussen broers een sterkere band dan tussen neven. Maar je kunt ook een sterkere band hebben met iemand met de zelfde voorouder dan met iemand die niet dezelfde achtergrond heeft. Soms noemen mensen uit hetzelfde dorp of gebied elkaar broer en zus. Of oom en tante. Maar hebben geen of zeer zwakke biologische band. Maar ook lid zijn van dezelfde kerk kan al een 'familie' band opleveren.
Het erfrecht gaat tot en met de zesde graad van bloedverwantschap vanaf je overgrootouders. Dat betekent dat de kleinkinderen van je oudooms/oudtantes je verste familieleden zijn.
2 weken geleden