Mijn grootmoeder is de zus van haar grootmoeder. Hoe zijn wij dan gerelateerd?

We vragen ons af of we bloedverwant zijn

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.8K
Erna55
5 jaar geleden
Leg even uit hoe iemand de zus van haar eigen grootmoeder is.
LeonardN
5 jaar geleden
@Erna55
Ik las hem eerst ook zo, maar ze bedoelt:
Mijn grootmoeder en de grootmoeder, van de persoon die ik ken zijn zussen van elkaar.
Erna55
5 jaar geleden
Een grappige stamboom : https://www.songteksten.nl/songteksten/83761/roel-c-verburg/de-opa-van-mezelf.htm

Antwoorden (3)

Misschien zit er wat DNA verschil in jullie bloed van je overovergrootmoeder. Dan is je overgrootmoeder je oudtante. Jullie zijn dan de achter-achter nichtjes van jullue grootmoeders. Waarschijnlijk maakt dat jullie ook verre achternichten.
Ik bedoelde haar overgrootmoeder is jou oudtante*
Toegevoegd op 27 augustus 2018 21:36: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Min.
" misschien zit er DNA- verschil in jullie bloed....
Iedereen heeft DNA- verschil in zijn bloed, behalve eeneiige tweelingen.
Waar haal je de overgrootmoeder vandaan ?
Een zus je grootmoeder is een oudtante.
Achterneef en achternicht. Soms ook 2e neef/nicht genoemd.

Je bent "Ik" en je achternicht is nr 33 in de piramide.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Familie_(verwanten)#Familieschema_(piramide)
---
Haar oma is nr 31 van jouw (oudtante).
Toegevoegd op 28 augustus 2018 05:31: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit antwoord van LeonardN klopt! Even ter verduidelijking. Als je vanuit "IK" in het schema gaat kijken staat (20) voor jouw grootmoeder en (31) voor 'haar' grootmoeder. Jullie overgrootouders zijn dus hetzelfde (30).
'haar' moeder òf vader is jouw achter-tante/oom (32)
En zij is dus jouw achternicht (33)
Erna55
5 jaar geleden
Ik begrijp de min niet : had al plus gegeven.
Achterneef/achterneef van de eigen generatie. De Engelse term is: second cousin.
3 weken geleden