Al die mensen die '(De) Koning' heten, die kunnen toch niet allemaal afstammen van koningen, zo veel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (6)

Nee waarom zou dat moeten? Of denk je ook dat iedereen het koud heeft die de Vries heet?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@gideonz
ik ken iemand die heet Kerkhof, maar het is geen zombie.
en een Pannekoek, maar is ook niet in het beslag geboren. namen zijn vaak verbasteringen, dus naar mijn idee is het een heel stuk minder plausibel op die manier. @paulus, vind je antwoord erg duidelijk dus +1 :)
Mensen mochten/moesten in de tijd van Napoleon een achternaam kiezen. Velen dachten dat dat een grapje was.
Vandaar ook de achternamen als "naaktgeboren". Velen kozen voor hun beroep, zoals Wagenmaker, de Boer of de naam van hun vader "Jansma". Of hun geboorteplaats.
Anderen vonden het grappig om "De Koning" of "De Heer" te heten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Prima helder antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het juiste antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vlaamse regionen zijn een grap an sich toch :-) Geen idee dan, ik dacht dat ik een goed antwoord heb gegeven. Wat is jouw verklaring?
De mensen die zo heten, zijn naar een koning genoemd die lang geleden leefde en dus al heel veel nakomelingen heeft die die naam dragen.

Voorbeeldje: mijn opa en oma hebben 63 nakomelingen. (inclusief aanhang 12 kinderen, 33 kleinkinderen en 2 achterkleinkinderen) Er hebben er van dat aantal 36 de achternaam van mijn opa, doordat de kinderen van de dochters de naam hebben van de (aangetrouwde) mannen. Alle getrouwde vrouwen hebben de naam van hun man, op een na, geloof ik.

Conclusie: alleen al mijn opa en oma hebben 36 (of 35) eventueel aangetrouwde nakomelingen met mijn opa's naam, in krap 100 jaar tijd. Maar in diezelfde 100 jaar hebben de broers van mijn opa natuurlijk ook een set nakomelingen 'geproduceerd', dus tel uit je winst.

Toegevoegd na 2 minuten:
18 achterkleinkinderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er ook mensen zo heten, omdat ze bijvoorbeeld bij lokale wedstrijden hadden gewonnen en dan de koning van Gansdorp waren. Dan hadden ze het ganstrekken of zo gewonnen.
Overigens zou het best kunnen dat er veel mensen van koningen afstamden, als die mensen rondreisden wilden ze wel graag op hun wenken bediend worden, en het zou me niet verbazen als daar wat vrouwelijk gezelschap bij hoorde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Namen als De Koning en De Keizer komen als ere-titel uit de gilde-wereld. Iemand die bijvoorbeeld een goed (boog)schutter was en diverse keren gilde-kampioen werd kreeg als eretitel "koning" of "keizer".
Deze titel droegen ze dan later over als achternaam. Vermits er vroeger veel gilden waren komt die naam dus frequent voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dan zouden er vast meer prinsen zijn geweest (ken je bernhard en zijn sexuele gedrag?)

Toegevoegd na 22 minuten:
hier kan je van alle vinden over de herkomst van achternamen (voor zover bekend) aantallen en het versprijdingsgebied en nog veel meer