"Rozen zijn bloemplanten die tot het geslacht Rosa behoren. Er komen ongeveer 300 soorten in het wild voor. Daarnaast bestaan er vele veredelde vormen (cultivars). De vrucht van de roos heet rozenbottel."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De naam kan volgens de gegevens van het Meertens Instituut afkomstig zijn van de bekende bloem de roos, maar ook afgeleid zijn van het Germaanse woord Rod, of Hrôth, dat "roem" betekent.

De Nederlandse Voornamenbank van het Meertens Instituut geeft op de website http://www.meertens.knaw.nl/nvb/verklaring/naam/Rosa de onderstaande verklaring. Wie de naam "Roos" zoekt, wordt doorverwezen naar de verklaring bij de naam "Rosa".

"Verklaring

In het algemeen van Latijns rosa 'roos', maar het kan ook een verkorting zijn van een Germaanse naam met als eerste element Rod-, Hrôth- 'roem' (en niet, zoals veelal wordt aangenomen, van *ross, Oudhoogduits (h)ros, Middelnederlands ors, Nederlands ros, Engels horse 'ros, paard'). Onder invloed van de Middeleeuwse lyriek werden dergelijke namen 'angeglichen' aan Lat. rosa. Heiligennaam: 1) Rosa van Viterbo, geboren 1235, gestorven 1252; kerkelijke feestdag: 4 september; 2) Rosa van Lima, de eerste heilige van Zuid-Amerika (1586-1617). Zij heette eigenlijk Isabella, maar werd Rosa of Rosita genoemd wegens de bloemen die zij verkocht voor de armen. Kerkelijke feestdag: 30 augustus. Zie ook Rosalia en Roselina. Wat betreft het in gebruik komen van de naam in deze streken het volgende. Bij Rozekin, 2e helft 12e eeuw, Rozo, Gent 1240 en andere (Tavernier-Vereecken 120), evenals Hollands Rose, Rosekin, 14e eeuw, hebben we zeker nog met Germaanse naamvormen te maken. Vormen als Rosalia, Rosalie, Rosette komen in het zuiden sinds de 16e eeuw, in het noorden sinds de 17e voor. "

Kijk voor meer informatie verder via de links op die website.
9 jaar geleden
Roos als voornaam kan de bloem van de roos zijn. (uit de namenfamilie: Jasmijn, Madelief en Roos) Roos kan ook gegeven worden als verkorte versie van Rosalinde. Die naam heeft zowel een Spaanse (rosa linda = mooie roos) als Germaanse (roem-schild) oorsprong. Rosalinde is een karakter uit een opera van Strauss en (als Rosalind) uit een toneelstuk van shakespeare.