Hoe kom ik aan de echte achternaam van mijn vader?

Mijn vader is net op het einde van de tweede wereldoorlog geboren. Hij heeft op jonge leeftijd de achternaam van zijn stiefvader aangenomen na de dood van zijn eigen vader. Is er een manier om zijn eigen originele achternaam te achterhalen na zoveel tijd?

2 jaar geleden
in: Familie
2.7K
erotisi
2 jaar geleden
Mogelijk, als je het zou hebben via het trouwboekje van je oma. Anders via het bevolkingsregister. Ik ga ervan uit dat je met de echte achternaam bedoelt de achternaam van zijn eigen biologische vader?
Castle
2 jaar geleden
Inderdaad de biologische vader.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk staat zijn originele achternaam, zijn geboortenaam dus, in de geboorteakte vermeld. Omdat geboorteakten pas na 100 jaar openbaar worden, is de akte van de geboorte van je vader nog niet openbaar in te zien, niet digitaal en ook niet in een studiezaal van het gemeentearchief.
Maar je kunt de geboorteakte van je vader opvragen bij de gemeente waar hij is geboren. Je kunt niet zomaar van iedereen een geboorteakte aanvragen, maar voor bepaalde groepen personen is dat wel mogelijk. Zo kunnen (klein)kinderen en (groot)ouders van de persoon, waar de akte voor is opgesteld, deze aanvragen. Alleen zijn daar (meestal) wel kosten aan verbonden.
Ik heb de link toegevoegd van de gemeente Den Haag. Hoe het in de gemeente, waar je vader is geboren, precies is geregeld weet ik niet en ook niet wat de kosten daar zijn.
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Maar hoe zoek je dan als je de exacte geboortedatum en achternaam niet weet. Hij zal er vast wel in staan maar wie......?
AnnBoo8146
2 jaar geleden
@erotisi, ik heb bij oude aktes, die vanwege de ouderdom wel openbaar zijn, gezien dat er in de originele geboorteakte een aantekening wordt gemaakt over de naamswijziging. Juist door deze aantekening en de latere registratie van de naamswijziging kon ik dan de link leggen met de geboorteakte.
Daarom zou het mogelijk moeten zijn, om op basis van de huidige naam en geboortedatum, en mogelijke andere gegevens zoals trouwdatum en/of overlijdensdatum (als de persoon al is overleden) toch de geboorteakte te kunnen vinden.
Castle
2 jaar geleden
AnnaBoo8146. Mijn vader is overleden. Na zijn dood kreeg ik eigenlijk te horen dat de achternaam die ik al meer als 48 jaar draag niet voortkomt uit het bloed van die achternaam. Ik ga kijken of ik iets met je antwoord kan. Mijn vader was geboren in Eindhoven en in Tilburg is zijn naam veranderd. Alvast super bedankt voor je antwoord en de moeite hiervoor.