Hoe kom ik aan de echte achternaam van mijn vader?

Mijn vader is net op het einde van de tweede wereldoorlog geboren. Hij heeft op jonge leeftijd de achternaam van zijn stiefvader aangenomen na de dood van zijn eigen vader. Is er een manier om zijn eigen originele achternaam te achterhalen na zoveel tijd?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Waarschijnlijk staat zijn originele achternaam, zijn geboortenaam dus, in de geboorteakte vermeld. Omdat geboorteakten pas na 100 jaar openbaar worden, is de akte van de geboorte van je vader nog niet openbaar in te zien, niet digitaal en ook niet in een studiezaal van het gemeentearchief. Maar je kunt de geboorteakte van je vader opvragen bij de gemeente waar hij is geboren. Je kunt niet zomaar van iedereen een geboorteakte aanvragen, maar voor bepaalde groepen personen is dat wel mogelijk. Zo kunnen (klein)kinderen en (groot)ouders van de persoon, waar de akte voor is opgesteld, deze aanvragen. Alleen zijn daar (meestal) wel kosten aan verbonden. Ik heb de link toegevoegd van de gemeente Den Haag. Hoe het in de gemeente, waar je vader is geboren, precies is geregeld weet ik niet en ook niet wat de kosten daar zijn.

Bronnen:
https://www.denhaag.nl/nl/akten-en-verklar...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100