kunnen autisten gevoelens krijgen?

Hallo,

ik ben een licht autistische jongen van 20 jaar. In september 2013 ( toen ik 17 jaar was) kreeg ik mijn eerste vriendin. De eerste paar maanden van onze relatie had ik amper gevoelens voor mijn vriendin. Na een maand of zes begon ik stilletjes aan gevoelens te krijgen, na 10 maanden werd ik smoorverliefd op mijn vriendin. In november 2014 is heeft zei de relatie beeindigd omdat ze geen gevoelens meer had. Ik was hier toen helemaal kapot van en heb hier tot maart 2015 ook mee gezeten. Ik heb in juni 2015 een ander meisje leren kennen en had hier een hele goede klik mee, maar ik had alleen nog niet echt gevoelens, ik heb op een gegeven moment na een paar keer afspreken het contact afgekapt omdat ik er niet echt gevoelens voor had en omdat ik bang was dat als ik er een relatie mee zou nemen dat ik dan hetzelfde verhaal als bij mijn ex kreeg : de eerste paar maanden geen gevoelens. Ik ben nu 20 jaar en ben alweer 1,5 jaar vrijgezel, ik moet wel zeggen dat ik me eigen daar zorgen over maak want ik heb geen zin om later als een verstokte vrijgezel door het leven te gaan.

Mijn vraag aan jullie :

Denken jullie dat het met autisme te maken heeft dat ik wat later dan normaal voor iemand gevoelens krijg????

of zou het een vorm van bindingsangst kunnen zijn???

Ik wacht graag op antwoorden van jullie :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dating
4.4K
Ritsuka
7 jaar geleden
Autisten hebben zeker wel gevoelens, ze kunnen dit alleen wat moeilijker uiten.
Erna55
7 jaar geleden
Je vertelt zelf al dat je gevoelens hebt gehad voor je eerste vriendin.
Dus je weet dat je gevoelens kunt hebben.
Nu ben je er bang voor dat je deze gevoelens niet meteen kunt krijgen. Het kan zijn dat je niet meteen vanaf het begin smoorverliefd wordt, het kan ook gebeuren dat je wel sneller gevoelens zult voelen.
Dat kun je alleen ondervinden wanneer je een relatie een kans geeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben geen expert maar ik denk bindingsangst, ik heb zelf een vorm van autisme (PPD-NOS) ookal ben ik 17 ik weet dat ik verliefd kan raken :) .

Antwoorden (3)

Er zijn legio vormen van Asperger of Autisme en als je erg op jezelf bent heb je daar ook een tikje van mee. In de praktijk blijkt, dat je vrienden- en kennissenkring heel beperkt is, maar dat betekent niet dat je geen gevoelens kunt hebben voor een ander. Alleen al dat je aangeeft helemaal kapot te zijn van een afgebroken relatie geeft al aan, dat je gevoelens hebt. Neem van mij aan, dat het meer de gewone relatieproblemen zijn welke bij de jongeren vaak voorkomen en dat het niet aan jou alleen ligt. Met mijn Aspergersyndroom ben ik al 47 jaar gelukkig getrouwd, heb ik een héél klein kringetje om me heen en houd ik ervan me af en toe helemaal terug te trekken. Het gaat erom hoe je partner dat kan opvangen en of je elkaar de ruimte kunt geven jezelf te zijn. Als je een klik hebt met iemand moet je dat laten groeien en dat kost tijd!!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Autisten hebben wel degelijk gevoel, ze uiten het echter anders omdat ze eerst alles op een rijtje moeten zetten in hun hoofd. Zij missen het vermogen om dingen vanuit hun intuïtie aan te voelen. Zij moeten dus eigenlijk leren hoe ze zich kunnen gedragen. Dit doen ze door naar het gedrag van anderen te kijken en na te bootsen om hun wereld wat inzichtelijker te krijgen. Zij hebben vooral structuur en duidelijkheid om hen heen nodig. Vaste routines geven hun een veilig gevoel.

Gebeurt er ineens iets wat buiten hun routine valt, dan is het gevoel van zekerheid weg en kunnen ze meteen blokkeren. Omdat ze zoiets niet meteen kunnen plaatsen en verwerken raken de hersenen overbelast en gaat alle beschikbare energie het eerst naar het verwerken van de nieuwe informatie....emoties worden naar de achtergrond geschoven. Ook is niet iedere autist in staat emoties te benoemen of zelf af te lezen op een gezicht. Er zijn vele vormen van een stoornis in het autistisch spectrum.
En ding hebben ze echter allemaal minder of zelfs helemaal niet en dit zijn sociale vaardigheden. Die moeten echt aangeleerd worden.

Iemand zonder autisme doet veel op gevoel, een autist gaat analyseren en dat is het grote verschil.

Omdat autisme vooral een communicatief probleem is, is het voor een autist al helemaal moeilijk om met anderen te communiceren over het herkennen en benoemen van eigen gevoelens. Hij kan er onaangedaan uitzien bij iets ingrijpends maar van binnen kampen met een wirwar van gevoelens die hij geen naam kan geven.
Omdat hij tijd nodig heeft gebeurtenissen een plek te geven en intellectueel te begrijpen reageert hij niet meteen emotioneel bij iets schokkends of iets wat hem aangrijpt. Hij begrijpt zijn eigen gevoelens vaak niet, laat staan die van anderen, die ze ter plekke uiten. Dat maakt hen echter niet minder gevoelig dan een doorsnee mens.
Autisten zijn niet ongevoelig, maar anders gevoelig.

Toegevoegd na 10 minuten:
Doordat je nu een keer je relatie zag breken, ben je huiverig voor een nieuwe uit angst dat het je weer gebeurt. Ergens heb je nu al iets van verlatingsangst gekregen en dit is vrij normaal. Het kan echter zo maar gebeuren dat je tegen iemand aanloopt en het klikt tussen jullie. Als je het een kans geeft kan het ook goed gaan, zeker als zij je begrijpt en echt om je geeft. Liefde kan alles overwinnen en je weet nooit of het ineens over zal zijn, zolang je er maar open voor staat en niet bang bent voor een teleurstelilng.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ goed antwoord, mooi uitgelegd!
Ik snap wat je bedoeld. Ik heb hier zelf ook lang mee gezeten "heb ik wel gevoel?" "Kan ik wel verliefd worden?" En ja dit kan zeker. Door het autisme uit je je gevoelens gewoon op een andere manier. Dit is echt iets waar je niks aan kunt doen. Het kan veel twijfel in je hoofd brengen of je het wel goed doet of niet maar doe gewoon wat je denkt dat goed is en probeer er met die persoon zoveel mogelijk over te praten. Autisme is niet een excuses en zo moet de ander het ook niet zien.