Is het strafbaar om als 18 jarige te sextingen met mijn 16 jarige vriendin?

Ik heb in het verleden een internationale online relatie gehad met mijn ex van destijds 16 jaar oud. Ik was toen 18 jaar. Wij hebben consensueel naaktfoto's naar elkaar gestuurd. Kan ik hiervoor vandaag in het heden voor worden gestraft ookal was het consensueel en zijn deze foto's prive gebleven?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Dating
3.9K

Antwoorden (1)

Ja, dat is strafbaar, nu, in februari 2022.

Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Sexting vind je daarover:

'In landen als Nederland en de Verenigde Staten kan het verspreiden van seksueel getinte foto's door minderjarigen een strafbaar feit zijn.

In Nederland is het (zelf) maken en verspreiden van seksueel getinte afbeeldingen en video's van minderjarigen strafbaar. Sexting van dit materiaal valt onder de strafbaarstelling van kinderpornografie, en het verspreiden van sexting-foto's en -video's, ook van meerderjarigen, kan strafbaar zijn als smaad of belediging als zedendelict. Artikel 139h van het Nederlandse Wetboek van Strafrecht trad in werking op 1 januari 2020 en gaat over het expliciet strafbaarstellen van het wederrechtelijk vervaardigen en het openbaarmaken van afbeeldingen van seksuele aard.

Daarnaast is er een Nederlandse voorontwerp Wet seksuele misdrijven: deze treft een voorziening voor strafuitsluiting in het kader van het vervaardigen, bezitten en delen van zelfgemaakt seksueel (getint) beeldmateriaal door en tussen jongeren onderling. Het voorontwerp Seksuele misdrijven gaat over het uitwisselen van beeldmateriaal tussen minderjarigen met toestemming. Anno 2021 is het nog strafbaar om seksueel beeldmateriaal te maken van zichzelf als men minderjarig is en zijn zowel de maker als de bezitter strafbaar. Het voorontwerp Seksuele misdrijven heeft tot doel om de strafbaarstelling van het uitwisselen van seksueel beeldmateriaal, uitsluitend voor privégebruik vervaardigd, tussen jongeren onderling met wederzijdse toestemming op te heffen.'

Gezien de (door jou beschreven) omstandigheden, rekening houdend met jurisprudentie en vooruitlopend op de nieuwe wetgeving zal een officier van justitie momenteel, in februari 2022, echter waarschijnlijk besluiten af te zien van vervolging.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik hoef me dus eigenlijk nergens druk over te maken? Mijn zorgen zijn namelijk ontstaan omdat die relatie niet op een vrolijke manier was afgerond, dus ik maak me zorgen dat er aangifte wordt gedaan om mij nog even die extra denkbeeldige klap in mijn gezicht te geven, ookal was alles consensueel.
Antoni
2 jaar geleden
Sorry, ik kan de toekomst niet voorspellen. Ik heb alleen beschreven (-en meer kan ik niet-) hoe de situatie is, en hoe ik verwacht dat een Nederlandse officier van justitie hiermee om zal gaan. In het buitenland is men misschien strenger, maar ik vermoed dat jouw zaak (voor zover er een zaak is) in Nederland wordt behandeld. Het is in ieder geval aan te raden de bewijzen van de consensualiteit, de toestemming, goed te bewaren, voor het geval dat je ze ooit nodig zou hebben.