in Nederland opent de koning het parlementaire jaar. wat is de rol van de vorst op die dag in andere Europese landen?

dus op de nationale 'prinsjesdag' of een equivalent daarvan.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

De opening van een parlementair jaar gebeurt niet in ieder koninkrijk/keizerrijk door de koning of keizer. Er zijn landen waar de koning alleen een korte toespraak houdt en de minister-president de Troonrede uitspreekt.
Als een vorst de Troonrede (dus het toekomstige regeringsbeleid) uitspreekt in landen die een parlementaire constitutionele monarchie of zoals Nederland een constitutionele parlementaire monarchie als regeringsvorm hebben, wordt de troonrede uitgesproken door de Vorst om te benadrukken dat het regeringsbeleid alle partijen vertegenwoordigd.
De Koning dient onafhankelijk te zijn en vertegenwoordigt al de partijen.
Zijn rol is hoofdzakelijk om te benadrukken dat het regeringsbeleid voor iedereen geldt, ongeacht welke partij men vertegenwoordigt of op welke partij men stemt.
'De vorst vervult een verbindende rol', zou men het kunnen noemen.

Toegevoegd na 8 minuten:
“’t Is Mijne Rede en niet die der Ministers” zo sprak Koning Willem II”
http://www.troonredes.nl/artikelen/om-rede-van-de-troonrede/

Toegevoegd na 1 dag:
Opening van het parlementair jaar inde Scandinavische landen:
Scandinavië
De koning van Noorwegen spreekt een troonrede uit. In Zweden opent de koning het parlementaire jaar, maar licht de minister-president vervolgens het regeringsbeleid toe.
In Denemarken spreekt de premier de openingsrede uit.
Denemarken heeft wel een vaste dag voor de ceremonie: de eerste dinsdag van oktober.

Spanje en België worden geen troonredes gehouden maar beleidsverklaringen voorgelezen.
In Spanje opent de premier het parlementaire jaar tijdens de ceremonie die in Madrid plaatsvindt.
In België opent de minister-president het parlementaire jaar met het lezen van de federale beleidsverklaring en de overhandiging van de begroting.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
prima reactie maar geen antwoord op mijn vraag.
in Engeland opent de koningin volgens mij ook het parlementaire jaar. hoe zit dat in België, Scandinavische landen, Spanje?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tilborghs, u vroeg naar de rol van de vorst in andere Europese landen.
Daar heb ik op geantwoord - dacht ik zelf, namelijk:
De rol van de vorst is om te benadrukken dat het regeringsbeleid voor iedereen geldt.
De vorst is onpartijdig en op het moment van het voorlezen van de Troonrede het symbool van verbinding. (Niet alleen op dat moment) "Hoe het zit in de Scandinavische landen, Spanje en België" zie ik in uw vraag niet staan, althans niet in de vraag zoals deze op mijn PC verschijnt. Ik had er bij voorbaat wel een bron bijgevoegd waarin daarover iets wordt geschreven:
https://www.ad.nl/politiek/elk-koningshuis-z-n-eigen-prinsjesdag-ceremonie~a02d1522/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook in Engeland opent de koningin het parlementaire jaar met het uitspreken van de Troonrede.
Ook voor de nu 91-jarige vorstin (21 april 1926) geldt dat zij de rede op vlakke toon uitspreekt en zo weinig mogelijk accenten legt om haar onpartijdigheid uit te drukken.
Dat is haar rol op dat moment: een verbindende rol, geen voor- of afkeur tonen voor een bepaalde partij.