Weet er iemand wat je kan doen tegen groeipijn?

Heb heel vaak,groeipijnen maar weet niet wat doen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De belangrijkste vraag lijkt me of het wel om groeipijn gaat.
Groeipijnen komen vooral voor in de leeftijden tussen 4 en 10 jaar; ze kunnen op zich nog voorkomen tot je 16e maar dat is eigenlijk maar zeldzaam. Was er trouwens niet ook een leeftijdsgrens voor het lid-worden van GV?

Antwoorden (4)

Groeipijn is vervelend maar niet ernstig, en verdwijnt spontaan na verloop van tijd.

Volgende middeltjes kunnen soms helpen:
• Een lichte massage door vader of moeder, of wrijven met een koude of warme doek;
• rekoefeningen voor het slapengaan;
• een warm bad voor het kind gaat slapen.

Indien de klachten regelmatig voorkomen en het kind heeft er veel last van, kunt u 's avonds eventueel een pijnstiller zoals paracetamol toedienen. Bespreek dit het best vooraf met uw arts.
fremar
6 jaar geleden
Als je groeipijn in je knieholte hebt doe ik altijd:
Tenen naar je neus trekken, 10 sec. Vasthouden en
Tenen naar de andere kant duwen, ook 10 sec vasthouden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn moeder legde een natte doek op de plek waar het zeer deed. Bij het naar bed gaan een plastic zak er omheen doen zodat je bed niet nat wordt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als een kind veel pijn heeft is het belangrijk dat er eerst vastgesteld wordt dat het om groeipijn gaat. Hiervoor zijn een aantal criteria van toepassing:
Regels van groeipijn:
Leeftijd kind 3-14 jaar
Pijn in beide benen en niet in een gewricht
Pijn is nooit aan het begin van de dag na het ontwaken aanwezig
Kind loopt niet mank
Fysieke activiteiten worden niet beperkt door de symptomen
Lichamelijk onderzoek normaal (behalve eventueel hypermobiliteit of platvoeten)
Geen koorts of onwel zijn
Normale groei (lengte-gewicht) en normale motorische ontwikkeling

Mocht er sprake zijn van groeipijn dan zou een osteopaat uitkomst kunnen bieden.