Ik heb pcos, mijn vraag is: als ik mijn eierstokken eruit haal. Is dan mijn pcos weg?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.9K
Amadea
8 jaar geleden
Hopelijk bedoel je "eruit láten halen"...
Erna55
8 jaar geleden
Het UMC Utrecht heeft deze folder met behandelmogelijkheden voor patiënten : http://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/Afdelingen/Hart-en-vaatcentrum/Ziektebeelden,-onderzoeken-en-behandelingen/PCOS

Antwoorden (2)

Nee. Want de oorzaak van dat syndroom zit niet in de eierstokken maar in de hormonen die door de hypothalamus worden geproduceerd.

Wat er wél tegen te doen is:
- afvallen indien je overgewicht hebt
- overbeharing en acné bestrijden door een anticonceptiepil te gaan slikken

Toegevoegd na 1 uur:
Voor degenen die mijn antwoord ontoegelicht afwijzen, lees ook maar in https://www.patient1.nl/encyclopedie/polycysteus-ovarium-syndroom dat er géén genezing voor PCOS is.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overgewicht is lang niet altijd de oorzaak (overigens geen minnetje van mij, je vertelt geen onwaarheden). De pil is bij een goede vriendin van mij, die het ook heeft, zeker een oplossing (bij haar vooral tegen labiliteit). Een spiraaltje zou ook kunnen helpen.
Amadea
8 jaar geleden
Maar ik schrijf helemaal niet dat overgewicht oorzaak zou zijn. Alleen dat wanneer degene met dit syndroom overgewicht hééft, dat afvallen dan gaat helpen om minder last van de verschijnselen van PCOS te hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, het is een van de standaard adviezen die wordt gegeven bij PCOS.
Ja, dan zou het weg zijn. geen eierstokken, geen cystes, geen hormonen, geen PCOS.

Maar dat is een ZO drastische operatie met ZO veel (ernstige) gevolgen (je komt bijvoorbeeld onmiddellijk in de overgang) , dat daartoe niet snel wordt overgegaan, sterker nog, ik kan geen enkele site vinden waarop het verwijderen van de eierstokken überhaupt ook maar genoemd wordt als mogelijkheid. Wel is het soms mogelijk een cyste operatief te verwijderen. En over het algemeen wordt gekozen voor hormoonbehandelingen om de symptomen te verlichten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jammer van het gebrek aan motivatie bij de minnen. Het wegnemen van de eierstokken (en het normale stoppen van functioneren van de eierstokken na de menopauze) doorbreekt namelijk absoluut wel de hele 'cirkel' van de complexe hormonale stoornis die aan PCOS ten grondslag ligt, ook al begint elke aanzet tot hormoonproductie in de hersenen.