een bruistablet pas begint te bruisen als ze in contact komt met water. Een bruistablet bevat het zuur H2CO3 in poedervorm. Dit lost op in water en reageert met het water waarbij CO2 wordt vrijgezet. Dit gas zorgt voor de bruisende belletjes (net hetzelfde als in bruiswater).

Toegevoegd na 5 minuten:
H2CO3:Natriumwaterstofcarbonaat (natriumbicarbonaat, dubbelkoolzure soda
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

door de zuurstof die vrij komt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bruistablet bruist als je hem oplost doordat er een chemische reactie optreedt tussen twee stoffen die oplossen. Bij deze reactie komt koolstofdioxide-gas vrij.
De twee stoffen die reageren zijn stoffen die respectievelijk een zuur en een base vormen in water.
Als base wordt vaak natriumbicarbonaat gebruikt. Dit zal denk ik ook wel op de verpakking van de bruistabletten staan. Natriumbicarbonaat, is de triviale naam van natriumwaterstofcarbonaat, NaHCO3. De stof die als zuur wordt gebruikt is verschillend per soort tablet.
Als je een tablet zonder oplossen in zou nemen dan zou hij in je mond en maag gaan bruisen. Dit is niet prettig omdat al het gas dat vrijkomt ergens heen moet en je dus zal gaan boeren of oprispingen krijgt.
Het vantevoren oplossen van een medicijn zorgt dat het medicijn al fijn verdeeld in je lichaam komt en het dus niet als een geconcentreerd pilletje binnenkomt. Het bruisen zorgt dat het medicijn goed oplost en ook extra goed verdeeld wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de tablet worden twee stoffen toegevoegd, t.w. bicarbonaat en citroenzuur. Als deze stoffen in aanraking komen met water reageren ze met elkaar en ontstaat o.a. koolstofdioxide. Deze laatste is verantwoordenlijk voor het bruiseffect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een badbruistablet in het water gooit, krijg je allemaal belletjes in het water. Belletjes zoals in spa rood, sinas of cola. De belletjes in deze drankjes worden veroorzaakt door de combinatie van koolzuur en een andere chemische stof, bicarbonaat.

In bruistabletten zit ook bicarbonaat én nog een chemische stof: citroenzuur. Deze twee stoffen, bicarbonaat en citroenzuur, zitten als vaste stoffen (die niet met elkaar reageren) in een tablet. Komt je bruistablet in aanraking met water, dan reageert de bicarbonaat met het citroenzuur en vormt daarbij koolstofdioxide. Hierdoor gaat de tablet bruisen. Je krijgt dan allemaal belletjes in het water.

Maar er zitten gelukkig niet alleen maar stoffen in een badbruistablet die ervoor zorgen dat het gaat bruisen. Je wilt natuurlijk ook lekker ruiken én een schoon velletje krijgen. Daarom voegen fabrikanten ook nog zeep, geur- en kleurstoffen toe. Zodat je plezier hebt met de belletjes in bad en bijvoorbeeld naar denne-appeltjes geurt!