ALs ik mijn dochter om het weekend bij mij thuisheb kan ik dan aanspraak maken op het PGB die mijn ex vrouw ontvangt voor mijn dochter?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat ligt eraan wat er van het PGB betaalt wordt. Wordt er professionele hulp van betaald en heeft ze bij jou die hulp niet, dan kan je er geen aanspraak op maken. Krijgt jouw ex-vrouw een PGB omdat zij zelf mantelzorg verleent aan jullie dochter dan zou je er aanspraak op kunnen maken omdat diezelfde mantelzorg dan ook in de weekenden wordt verleend door jou.

Nee. Dit wordt door 1 persoon beheerd. Het persoonsgebonden budget wordt gebruikt voor bijvoorbeeld hulpverlening die je dochter nodig heeft. Als dat al in het weekend gebeurt dan zal dat door je ex betaald worden. Als er aanpassingen in je huis nodig zijn, dan moet je dan moet je dat via je ex regelen. Je krijgt daar niet een bedrag voor.

Nee, zij is degene die haar verzorgt en zij voedt haar op. Jij hebt haar alleen een weekend om de 2 weken. Jij hebt dus alleen een omgangsregeling. Zij betaalt dus voor de levenskosten van de dochter. Hiervoor heeft zij het PGB gekregen. Toegevoegd na 12 minuten: Zij krijgt dus het PGB om jullie dochter in haar dagelijkse routine zorg, ondersteuning enz. te geven of hier hulp van te betalen. Voor jouw dochter zijn dit levenskosten en het grootste deel van haar dagelijks leven is nu eenmaal bij haar moeder. Maar....vanaf 1 juli 2010 tot in elk geval eind 2010, krijgen de mensen geen PGB meer, behalve in een aantal uitzonderlijke gevallen. Dit is besloten vanwege forse overschrijdingen van het PGB budget.

Het zorgkantoor verdeelt het PGB niet, want dat is van uw kind. Zolang zij geen bericht krijgen, storten zij het op het bij hen bekende banknummer. U kunt het correspondentieadres laten wijzigen middels een wijzigingsformulier of door zelf een briefje op te stellen. Als uw ex het PGB beheert, kunt u via uw ex uw mogelijke deel vragen. Een (familielid)contract zou u moeten hebben, omdat uw dochter bij beide ouders 'woont'. Het is verstandig de afspraken over wie, wanneer de zorg heeft, op papier te zetten als bijlage bij het contract, ondertekend door u beiden. Hiermee voorkomt u onduidelijkheid mocht het zorgkantoor willen controleren. Uw scheiding, co-ouderschap e.d. is voor het zorgkantoor niet van belang. Het is verstandig de betaalrekening op uw dochter's naam te zetten/laten staan. Daarmee voorkomt u dat het PGB bij uw inkomen wordt opgeteld (door de belastingdienst b.v.).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100