Waarom wordt Maxima koningin ipv dat ze prinses blijft als WA koning wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Antwoorden (3)

Omdat zij de wettige echtgenote is van het dan regerende staatshoofd en dus ook wettelijk volgens de constitutionele bepalingen recht heeft op de titel Koningin der Nederlanden wanneer Willem Alexander de troon bestijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is al eens gesteld.

Het is vrij standaard dat de vrouw van de koning de titel koningin voert. Andersom niet: als de koningin het staatshoofd is, is de echtgenoot prins-gemaal. Dit om te voorkomen dat hij als staatshoofd gezien zou worden (in vroeger tijden stond de man hoger in aanzien dan de vrouw).
13 jaar geleden
Een koning staat boven een koningin. Als Maxima van oorsprong een Oranje was geweest, en WA dus aangetrouwd was WA aangetrouwd, was het Prins WA geweest.

Toegevoegd na 21 minuten:
Zo is het ook 'Prins Claus' en niet 'Koning Claus'