Wat zijn je rechten als werknemer als je midden maands tijdens zwangerschap word ontslagen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

De werkgever mag een werknemer alleen maar ontslaan met goedkeuring van het CWI, of kantoonrechter. Maar zit er een proeftijd in je (tijdelijke) contract, of loopt je contract gewoon af. Bij deze laatste twee heb je per definitie geen poot om op te staan. Je kunt je hiertegen ook niet verweren...

Eén van de belangrijkste oorzaken, waarvoor een werkgever zonder enige twijfel toestemming voor krijgt. Is een onwerkbare situatie die ontstaan is. Of een bedrijfseconomische reden...

Dus als:
1) De proeftijd...
2) Aflopen tijdelijk contract...
3) Onwerkbare situatie...
4) Bedrijfseconomische redenen...

Niet van toepassing zijn dan heb je een goede kans om je ontslag aan te vechten...

Maar ik ken persoonlijk voorbeelden, waarin iemand in functie werd gedegradeerd, omdat de CEO in kwestie vond dat de functie niet met een zwangerschap te combineren was. En de kantonrechter is hier gewoon in mee gegaan...

Houd er wel rekening mee dat, wanneer er om welke reden dan ook ontslag word aangezegd dat de wekrgever je een uitwerkperiode van 1 tot 3 maanden moet garanderen...

Wanneer het CWI, of kantonrechter het ontslag goed keurt dan is er per definitie een eerste mogelijkheid van ontslag vast gestelt. Of wel, de datum waarop je ontslagen wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het op echt een functioneringsprobleem is, kun je weinig.

In andere gevallen dacht ik dat een werkgever je niet mag ontslaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je lid van de vakbond bent, je vraag daar stellen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U mag NIET worden ontslagen als u zwanger bent en ook niet tijdens de eerste twaalf weken na de bevalling. Alleen in speciale gevallen is ontslag mogelijk.
Dit is het geval bij bijvoorbeeld ontslag:
* op staande voet
* om dringende redenen
* bij faillissement
* als u zelf ontslag neemt.

Verder geldt:
* U mag nooit ontslagen worden omdat u zwanger bent.
* Als u solliciteert, mag u niet afgewezen worden vanwege uw zwangerschap.
In een sollicitatiegesprek hoeft u daarom niet te melden dat u zwanger bent.

WW-uitkering
Loopt uw contract af tijdens de zwangerschap, dan kunt u een WW-uitkering aanvragen. U heeft in dat geval recht op ziekengeld in verband met de bevalling. Geef de zwangerschapsverklaring hiervoor zelf af bij de uitvoeringsinstelling.

Zelf ontslag nemen
Neemt u zelf ontslag tijdens uw zwangerschap? U heeft alleen recht op ziekengeld in verband met de bevalling indien u binnen tien weken gaat bevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is mij gebeurt bij mijn 1e zwangerschap.
ze mogen het wel degelijk.
als
je in je proeftijd zit.
je niet meer functioneert
op staande voet.

mijn geval was dat ik al 2 weken ziek was vanwegen het spugen. toen hebben ze het contract niet verlengd.