Hoe komen graffiti spuiters altijd op die moeilijke plekken??!

Langs de snelwegen, op de trein, langs het treinspoor, op de rand van een brug. Overal zie je graffiti. Ik vind 't altijd geweldig om te zien. En wil zelf ook een keer gaan spuiten. En wil leren van de kunsten op straat. Dus wil ik er foto's van maken. Maar ik zie het altijd op plekken, waar ik niet zou kunnen/mogen komen. Hoe komen die graffiti spuiters daar dan wel?! En hoe kan ik er tóch foto's van maken. Via google kan ik ook wel graffiti vinden. Maar wat ik zelf altijd tegenkom vind ik toch wel spectaculairder, dan wat ik google. In RL (Real Life) zie ik toch hele andere stijlen. En wil zelf daar wat van leren en een eigen stijl ontwikkelen. Ook zie ik hier in de buurt vaak de tekst 'Scar' met wat figuren. Zou ik er achter kunnen komen wie degene is die dat maakt? Of zou ik in contact kunnen komen met een graffiti spuiter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4.5K

Antwoorden (3)

Sommige graffitispuiters vinden het een grote uitdaging, om hun spuitwerk op moeilijke en liefst drukbezochte plaatsen te zetten. Is vaak een kwestie van klauterwerk, om op die plekken te komen. Zitten bovendien de nodige risico's aan vast. Zo is het betreden van sommige plekken strafbaar gesteld in artikel 461 van het Wetboek van Strafrecht. Bovendien is het zetten van graffiti op plekken, die daar niet officieel voor bestemd zijn strafbaar.

Ik neem aan dat jij later graffiti wil gaan zetten op plekken die daar wel officieel voor bedoeld zijn. Sommige gemeenten hebben speciale graffitimuren, die eens in de zoveel tijd worden overschilderd, zodat ze weer opnieuw met graffiti kunnen worden bedekt. Daarnaast zie je steeds meer winkels, die graffiti laten aanbrengen, in de hoop dat ze geen ongewenste graffiti er overheen gezet krijgen.

Om foto's te kunnen maken van graffiti op moelijk te bereiken plaatsen, kun je gebruik maken van een telelens op je spiegelreflexfototoestel, of een compactcamera met goede zoom. Op die manier kun je de grafffiti wel dichterbij halen, zonder dat je zelf halsbrekende toeren hoeft uit te halen, om dichtbij de graffiti te komen.
13 jaar geleden
Als ik jou was zal ik eerst even goed nadenken waar je aan begint, het wordt namelijk gewoon gezien als vernieling van openbare goederen, en de regels tegen graffiti worden steeds strenger.
Het motto is dan ook: de vandalen gaan betalen. Heb het zelf ook wel eens gedaan, en het is moeilijker dan je denkt.
De meeste graffiti spuiters houden er niet zo van om iemand mee te hebben, omdat ze snel weg willen komen bij onraad. Zorg in ieder geval dat je van tevoren al je vluchtroute hebt bedacht, en controleer je omgeving goed als je het dan toch wil doen.

Als je op YouTube "kroonjuwelen" intypt zie je een documentaire over de opkomst van graffiti in Nederland en hoe ze te werk gaan.

Dus als ik jou was zou ik het eerst nog maar even bij een kladblok of iets dergelijks laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die mensen doen dat maar ze nemen heel veel risico's
hoe ze dat doen, met touw