Waarom is er beenham en schouderkarbonade, maar noemen we achterham niet gewoon bilham?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Antwoorden (5)

heeft te maken met bil, van dieren zien die er nooit zo lekker uit als ze buiten lopen de associatie hiermee maakt verkoop moeilijk. Net zoals kopvlees tongenworst bloedworst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verkoopt w.s minder. Het klinkt ook minder smakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heet zo, omdat die ham van het vlees van de 'achterhand' van het dier wordt gemaakt. Dus, niet alleen van de bil. Ook bv van 'de heupen' van het dier. Vandaar de naam achterham. Bij de meeste dieren komt van de achterhand het beste stukje vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is dat hetzelfde. Of noem jij je eigen billen nooit je achterwerk of achterste? Het klinkt gewoon aangenamer en hygiënischer.
Amadea
13 jaar geleden
De formele naam is: ham.
Ham komt dus per definitie van de achterhand van het varken. De toevoeging "achter" is dus eigenlijk niet nodig maar wordt vaak gebruikt om het verschil met de (inferieure) schouderham duidelijk te maken. Schouderham is dus eigenlijk geen ham...